Gå til innhold

Forslag til selskap for kortfilm-manus?


Movie-John

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg har en del manuskripter til kortfilmer. Jeg vil gjerne få disse vurdert, men jeg kommer litt til kort når det gjelder hvilke produksjonsselskaper som er seriøse og ikke. Jeg vil ikke sende dem til hvem som helst, uten å høres arrogant ut. Men jeg vet at det er mye useriøst der ute, så hvis noen har noen gode forslag, setter jeg utrolig stor pris på det. :) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med useriøse produksjonsselskaper?

For å være ærlig så tror jeg få eller ingen produksjonsselskaper ville vurdert et tilsendt manus for en kortfilm. Kortfilm er dyrt, men produseres ikke for profitt, og er mer idealistisk av natur. Det kreves enten fullt gratisarbeid eller offentlig/privat støtte for å få gjennomført en produksjon. Som oftest en kombinasjon av begge deler.

Har du tanker om å regissere selv? Hvis ikke, kjenner du en regissør? En produsent-spire? Mitt tips er å teame opp med folk du kjenner og produsere selv. Dersom du har flere ting på plass kan du søke støttemidler, og her er det mange ordninger som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med useriøse produksjonsselskaper?

For å være ærlig så tror jeg få eller ingen produksjonsselskaper ville vurdert et tilsendt manus for en kortfilm. Kortfilm er dyrt, men produseres ikke for profitt, og er mer idealistisk av natur. Det kreves enten fullt gratisarbeid eller offentlig/privat støtte for å få gjennomført en produksjon. Som oftest en kombinasjon av begge deler.

Har du tanker om å regissere selv? Hvis ikke, kjenner du en regissør? En produsent-spire? Mitt tips er å teame opp med folk du kjenner og produsere selv. Dersom du har flere ting på plass kan du søke støttemidler, og her er det mange ordninger som kan hjelpe deg.

Takker så mye for respons :)

"Useriøse" var kanskje et litt dårlig ordvalg, men jeg opplever veldig ofte å komme til telefonsvarere ELLER veldig arrogante mennesker. Manuskriptet er foreløpig ikke vurdert av noen, og jeg anser det selv som såpass bra at jeg ikke vil at det skal komme i gale hender. Jeg er kanskje en anelse paranoid, da jeg er redd for at det skal bli "stjålet", hvis du skjønner. 

Planen er absolutt å lage det selv. I hvert fall i utgangspunktet. Og jeg har fått god hjelp her inne til å skaffe et godt videoredigeringsprogram. Det er slik hjelp jeg setter utrolig stor pris på, da dette er et ganske nytt univers for meg. ( Å lage film, ikke å skrive ). Jeg har til og med avtalt med kjæresten min at hun skal være den andre skuespilleren ( Vi er faktisk bare to skuespillere, og resten er "telefonstemmer" som jeg selv har tenkt å lage med forskjellige variasjoner og dialekter. :) Hehe, det høres litt rart ut når jeg skriver det. Men synes faktisk det er bra saker. Ideen i hvert fall. :) Men hovedrollen min er krevende, og jeg har ingen erfaring som skuespiller. Og jeg er ganske perfeksjonistisk. Jeg fikk aldri under 5 i filmkunnskap, når det kom til analyser osv ( det var et valgfag på VGS ). Så hvis jeg får veldig godt skuespill i filmen, tror jeg det kan bli bra. 

I mine øyne/ører, er et av de største problemene, enten det gjelder veldig gode, norske filmer, eller amatørfilmer, dialogene. Jeg synes ofte folk snakker veldig "kunstig", på en måte. Det er ikke måte på hvor bergensk en bergenser snakker i film, og et annet problem er rare setninger, eller at folk svarer for fort på replikker som i virkeligheten ville ha krevd naturlig betenkningstid, hvis du skjønner greien min. 

Drømmen er å få en Elling-kvalitet over kortfilmen. De tre Elling-filmene er i mine øyne blant det desidert beste jeg har sett. Men det bør nevnes at jeg har et stort filmmanus som jeg også holder på med, så jeg får heller tenke i de baner når dette er på papiret. Kanskje innen et år, for jeg forsøker å gjøre det så perfekt og realistisk som mulig. 

Så du kan si at denne kortfilmen er en avkobling fra mitt egentlige manuskript, men jeg føler også at det er en smakebit og sjanse til å vise hva jeg er god for. Så derfor er jeg interessert i at det kommer i riktige hender. Det blir nok til at jeg produserer det selv, men hvis noen seriøse selskaper er interessert, og det blir noe av det, så har jeg mange tilsvarende noveller med overraskende slutt ( jeg elsker overraskende aha-opplevelser på slutten av filmer, som i "Den sjette sansen". Disse novellene kan jeg veldig enkelt skrive om til kortfilmer. 

Så jeg ser meg bare litt rundt, mens den opprinnelige planen er å produsere selv. Med litt begrenset utstyr. Kanskje litt avsporende svar, men slik er ståa. :)

Igjen takk for respons! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...