Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Honda snøfres 760 el og snorstart


Anbefalte innlegg

Hei, har en 3 år gammel Honda 760 med el og snorstart jeg skal selge. Tenkte å ta en gjennomgang og test på den først

Stått i boden siden vinteren uten å ha koblet av Batteriet. Får den til å starte lett på snordraget, men når jeg vrir om nøkkel er det dødt. Det kommer en slags klikkelyd, men ikke mer. Virker som den prøver å dra igang starteren, men kanskje mangler futt i batteriet. Her blir jeg usikker da jeg ikke kan motor særlig godt. 
 

bruksanvisning sier at batteriet skal ha 12.7V spenning, jeg koblet på hva jeg trodde var spenning på multimeteret mitt, men måler 14V.

 

Noen som kan ha en forklaring? Hilsen ukyndig snøfres eier.

PS, om noen er interessert så er denne forsåvidt fete beltefresen til salgs 😂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måler du 14V med motoren i gang eller rett etter den har vært i gang? Spenningen må måles minst en halvtime etter du har hatt motoren i gang. Det vanligste er å måle spenningen før man i det hele tatt prøver å starte.

Og spenningen alene sier ingen verdens ting om tilstanden til batteriet. Da må du måle f.eks. CCA eller intern resistans.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som nevnt i svar over må batteriet måles før/etter at maskinen er i gang. Hvis du måler mens fresen går, kan det godt være at du får 14v, selv om batteriet er dødt. Men, jeg trodde ikke disse fresene hadde lading, jeg trodde det kun var startbatteri..?

Du kan likevel få en indikasjon på å måle V om batteriet er fulladet: Lad batteriet med en batterilader (OBS, noen "smartladere" vil ikke lade batterier med for lav spenning) og mål etter noen timer: Måler du under 12v fulladet, kan du anta at det er dødt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...