Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For sent å ta historie til høsten nå?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg må forbedre mange karakterer fra vgs, blant annet historie (studiespesialisering). Tenker å ta historie eksamen nå til høsten. Har hatt en litt for avslappet sommer, og er litt over halvveis i boka. Vurderer også undervisning fra ASK privatist. Vil jeg klare en 6er i historie til høsten? Skal lese på rettslære 1 selv. 😊

Videre blir det også naturfag som jeg tenker å ha undervisning i, som jeg tar til våren med sosiologi. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil klare en 6'er er helt umulig å svare på. 

Du er litt over halvveis i boka. Hvilken bok? Hvor godt kan du innholdet? 

Jeg tok påbygg for 5 år siden og hadde eksamen i historie da. Mitt inntrykk er at dette er ikke noe du kan ta lett på. Det holder ikke med å lese litt her og der og forvente å få en 6'er. Pensum er stort så med mindre du har mye kunnskap om historie fra før, så burde du absolutt vente litt til om du vil ha en 6'er.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tja, det er jo egentlig umulig å svare på om det er for sent å få en 6er når du tar privatiseksamen til høsten. Det er jo en del måneder til. 

Pass også på at å lese en lærebok og tenke at det er "nok", ofte ikke er nok - uansett fag. Historie handler vel så mye om å kunne forklare, drøfte, vurdere og reflektere over historiske hendelser, betydningen av dem, hvordan det påvirket vanlige folks liv og så mye, mye mer. Husk også at både VG2 og VG3-læreplanene er "pensum" til eksamen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skjønner! Tenker det bare ganske kort tid å lese alt og "sette sammen puslespillet" - er jo mye som henger veldig mye sammen og at man skal skjønne årsak-virkning av hendelser (hvorfor ting skjedde osv.) Er også en smule nervøs for den kildekritikk delen. Har hørt at noen kan få feks. et bilde eller et brev fra 1800-tallet og tolke det og bruke det til å diskutere oppgaven man får. Får helt hetta av den kildekritikk-delen, og den må jo hvertfall være på plass hvis man skal ha 6. Prøver å være litt realistisk uansett, og blir fornøyd med 5-er i dette faget her.

Tenker at jeg uansett kommer til å se en del serier osv. for å skjønne hvordan ting henger sammen. Ofte lettere å skjønne da, i tillegg til at jeg skal lage sånn SPØKT (sosiale, politiske, økonomiske, kulturelle og teknologiske forhold) skjema for å lage hver historiske epoke mer oversiktlig :)

Har tatt en del muntlige eksamener, hvor jeg har fått 5-ere (muntlig), og 6-ere i skriftlig. Så er nok mer realistisk at jeg får 5-er. 

Lenke til kommentar

Det med historiske kilder er egentlig ikke så vanskelig. Det man ofte er på utkikk etter er om man klarer å vise hvordan man bør tenke rundt en historisk kilde. Da er det ikke så farlig om man feks bommer litt på om det er en levning eller beretning osv. Det samme med årsaksforklaringer osv.: Det trenger ikke å være perfekt faktamessig, men viser du evne til å se sammenhenger, forståelse for grunnleggende strukturer og at du tør å reflektere kan du fort gjøre det veldig bra. Det har jeg selv opplevd med mine egne elever (er historielærer på vgs, men har ikke erfaring med gjennomføring av privatisteksamen - bare vanlige muntlige eksamener)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (På 3.8.2022 den 17.35):

Det med historiske kilder er egentlig ikke så vanskelig. Det man ofte er på utkikk etter er om man klarer å vise hvordan man bør tenke rundt en historisk kilde. Da er det ikke så farlig om man feks bommer litt på om det er en levning eller beretning osv. Det samme med årsaksforklaringer osv.: Det trenger ikke å være perfekt faktamessig, men viser du evne til å se sammenhenger, forståelse for grunnleggende strukturer og at du tør å reflektere kan du fort gjøre det veldig bra. Det har jeg selv opplevd med mine egne elever (er historielærer på vgs, men har ikke erfaring med gjennomføring av privatisteksamen - bare vanlige muntlige eksamener)

Takk for svar! Så man kan få servert et brev fra 2. verdenskrig og så spør sensor om hvorfor dette brevet ble skrevet? 

Å vise hvordan man bør tenke rundt en historisk kilde. Hmmm. Litt vanskelig å skjønne hva du mente :) 

Lenke til kommentar

Akkurat hvordan det løses på privatisteksamen er jeg, som sagt, usikker på, men i teorien ja - du kan få et brev fra andre verdenskrig også skal du egentlig bare si hva det er for noe, hva vi kan bruke den til, hvordan den fungerer som en kilde, hva vi må passe på når vi skal bruke den som kilde osv. Det er det jeg mener med å "tenke rundt en historisk kilde" - altså kildekritikk men også kildeBRUK. 

Jeg har i hvert fall bedt mine elever ha med minst en historisk kilde på muntlige vurderinger og eksamener, samt at jeg har hatt noen i backup. Det å kunne forholde seg til historiske kilder er tross alt noe av det som skiller historie fra andre fag og som går inn i hvordan historikere tenker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...