Gå til innhold

64-bit eller holder det med 32-bit?


BzWarm

Anbefalte innlegg

Emnet mitt var visst litt for dårlig i den forrige posten, så prøver igjen:

 

Skal kjøpe meg ny pc nå en av de kommende dagene, men sliter med å velge mellom 64 eller 32-biters system. De jeg har vurdert er Axp 2800+/3000+ med a7n8x-deluxe HK, og A64 3000+ med asus hovedkortet (husker ikke navnet på det akkurat nå, men tror det bare er ett fra asus til 64).

64-bit er jo mer framtidsrettet selvfølgelig, men hovedkortene virker litt ustabile, ifølge tester jeg har lest. 32-biters er ikke fullt så framtidsrettet, men er stabile og bør jo holde i minst et par år til(?)

 

Skulle gjerne venta litt til og fått med pci-express og sånt, iom at det ser ut til å ta over for agp (men det skal jeg ikke si sikkert). Problemet er bare at min gamle pc har tatt kvelden, og jeg må ha pc nå. Å kjøpe en billig løsning imens kunne jeg gjort, men tenker at en bra pc idag må jo holde en stund alikevel.

 

Hva synes dere?

 

(HW utenom det jeg har satt opp blir nok: gainward 5900"XT" kortet, 1024 ram, og 120giga hd)

 

(går litt fort i svingene her, men skal straks avgårde og hadde håpt å få med meg noen svar før jeg går. Beklager for evnt. sriveleifer :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hørt diverse skrekkhistorier om HDer som ikke registreres, ytelses problemer osv. Har sikkert mye med bios å gjøre i mange tilfeller, men en veit jo aldri... Har også fått med meg at Twinmos brikker kanskje ikke er det smarteste å bruke med A64 HK (?). Må gå nå, men bare fortsett å svare (takker på forskudd)

Lenke til kommentar
Er vel heller omvendt...

 

AMD FX er kresne på minne - de må ha ECC/Reg-minne.

AMD 64 trenger kun non-ECC RAM dvs VANLIG RAM.

 

vist de kun tar NON-ECC er de vell litt kresne da og ?

andre maskinen min som tok 3 av 3 rambrikker jeg prøvde.. men denne tok kun 1 av de 3, vet ikke om det bare var pga ecc, var og noe ram jeg ikke fant ut hva varforno blandt de 3 :)

Endret av PandaMartin
Lenke til kommentar
Er vel heller omvendt...

 

AMD FX er kresne på minne - de må ha ECC/Reg-minne.

AMD 64 trenger kun non-ECC RAM dvs VANLIG RAM.

 

vist de kun tar NON-ECC er de vell litt kresne da og ?

Det meste av minne man kjøper i ordinære butikker er non-ECC, så da er det ikke så kresent å ville ha dèt.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt helgen på å planlegge et nytt AMD 64-basert system, og ulike kompatabilitetsproblemer med minne hos de forskjellige hovedkortene har gjort at jeg enda ikke har klart å bestemme meg helt for hva jeg skal gå for (samt at Asus sitt supportforum er nede). MSI sitt K8T NEO hovedkort ser ut til å ha problemer med minne fra primært Corsair og Geil, og Snekker`n's erfaringer sier at Asus K8V har problemer med Twinmos og OCZ...nei, for tiden vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gå for.

Edit: Skrivefeil

Endret av calavera
Lenke til kommentar

jeg gikk for at nytt 32 bits system jeg.. Da fungerer alt fin. Også venter jeg noen år på å kjøpe et 64. Det er kanskje ikke så fancy lengere med 32 men det er jo det samma. Orker ikke sende inn minnebrikkene in til nettburikkene for å få bytte med noen andre osv..

Lenke til kommentar

Hadde selv planlagt det samme 32-bit systemet som deg men ombestemte.

Venter nå på mitt asus kort med amd 64 3000+ og corsair minne.

Håper alt kommer til å funke og gleder meg til å putte det inn i mitt nye lian li kabinett!

 

Slik vil det se ut:

Lian Li Miditower PC6070B (MIST, 350W)

Asus K8V DELUXE

AMD Athlon 64 3000+

Corsair TWINX1024MB 3200LL

MSI GeForce4 TI4800SE 128MB

Terratec 400 tvkort

Lian Li kortleser

Plextor DVD-brenner IDE PX-708A

Digital Doc 5+

Logitech diNovo Media Desktop

2 skjermer i dualmode

Lenke til kommentar

A, skitt au! Jeg går for 64-bit systemet jeg. Tar det systemet jeg nevnte i 1 post, og mikser det med enten twinmos eller corsair minne (twinmos skulle visst være testet og fungere ifølge asus's hjemmeside). Får ta den sjansen. Går det ikke, så går det ikke. Da kan jeg i det minste skryte av at jeg har eid et athlon-64 system :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...