Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo i sameie skal bygge vindu til kjellerleilighet uten tillatelse


Gjest c7f6d...db3

Anbefalte innlegg

Gjest c7f6d...db3

Hei.
Bor i et sameie med 4 seksjoner. Jeg eier seksjonen over naboen det er snakk om. Naboen har uttrykt at han skal grave ut et vindu. Området han vil bygge vinduet er teknisk sett på fellesområde da dette er et sted jeg og en annen seksjonseier har et steinbelagt inngangsparti. Vi har fått tillatelse tidligere om å ha stående en bod og en sittegruppe langs dette inngangspartiet siden det er rett utenfor vår boenhet. Han påstår nå at vi må flytte dette siden han skal grave ut et vindu der. Jeg har diskutert med naboen tidligere at jeg ikke øsker at han skal bygge ut dette vinduet da vi er plaget med mye støy (bjeffende hund, fester og musikk). Om han bygger ut dette vinduet vil det være rett under soveromsvinduene til meg og barna mine,  Og vi er veldig fornøyd med den stillheten vi har utenfor per dags dato. Vi har vedtekter jeg tror omhandler denne situasjonen som jeg legger ved.

Årsmøtet har den øverste myndigheten i sameiet. Et flertall på årsmøtet kan ikke ta beslutninger som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning.

Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte.

Tilbygg/påbygg og andre endringer av bebyggelsen som etter vedtektenes punkt 7.10 og eierseksjonsloven krever årsmøtets samtykke, må ikke igangsettes før samtykke er gitt. Dette gjelder selv om bygningsmyndighetene har gitt tillatelse til igangsettelse. Søknad eller melding til bygningsmyndighetene må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes.

Spørsmålet mitt er: Kan han gjøre dette uten samtykke fra meg som blir berør av dette? 
Eventuelt, hva kan jeg gjøre om han starter arbeid uten tillatelse?
 

Utvide vindu / sette inn nytt vindu - evt. dør - Oslo | Mittanbud.no - Få  jobben gjort!
(vindu under bakkenivå illustrert med eksempel) 

Anonymous poster hash: c7f6d...db3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c7f6d...db3 skrev (33 minutter siden):

Tilbygg/påbygg og andre endringer av bebyggelsen som etter vedtektenes punkt 7.10 og eierseksjonsloven krever årsmøtets samtykke, må ikke igangsettes før samtykke er gitt. Dette gjelder selv om bygningsmyndighetene har gitt tillatelse til igangsettelse. Søknad eller melding til bygningsmyndighetene må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes.

Tipper dette gjelder her; vedkommende nabo må få dette godkjent på årsmøte før han kan sette i gang. Får han det ikke godkjent kan han heller ikke sette i gang. De to andre tror jeg ikke gjelder her. Kan aldri tenke meg at et vindu på en annens seksjon vil kunne påføre din seksjon skade eller ulempe, annet enn i byggeperioden. Så lenge byggingen utenfor vedtatt stilletid bør det være greit.

Lenke til kommentar
Gjest c7f6d...db3
Kajac skrev (8 minutter siden):

Tipper dette gjelder her; vedkommende nabo må få dette godkjent på årsmøte før han kan sette i gang. Får han det ikke godkjent kan han heller ikke sette i gang. De to andre tror jeg ikke gjelder her. Kan aldri tenke meg at et vindu på en annens seksjon vil kunne påføre din seksjon skade eller ulempe, annet enn i byggeperioden. Så lenge byggingen utenfor vedtatt stilletid bør det være greit.

Ok, takk for svar.
Etter samtale med de 2 andre i sameiet sier de det er opp til meg, siden det er jeg som blir berørt. Så da har jeg teknisk sett flertallet på min side.
Jeg sitter bare med en uggen følelse på at han bare kommer til å starte arbeidet uansett. Vi har et ganske passivt styre som ikke gjør så mye. Vi er bare 4, så blir ikke så mage møter og ingen orker å blande seg. Hva gjør jeg om han starter arbeid uten godkjenning fra styre? Er det politianmeldelse som må til da?

Anonymous poster hash: c7f6d...db3

Lenke til kommentar
Gjest c7f6d...db3 skrev (2 timer siden):

Ok, takk for svar.
Etter samtale med de 2 andre i sameiet sier de det er opp til meg, siden det er jeg som blir berørt. Så da har jeg teknisk sett flertallet på min side.
Jeg sitter bare med en uggen følelse på at han bare kommer til å starte arbeidet uansett. Vi har et ganske passivt styre som ikke gjør så mye. Vi er bare 4, så blir ikke så mage møter og ingen orker å blande seg. Hva gjør jeg om han starter arbeid uten godkjenning fra styre? Er det politianmeldelse som må til da?

Anonymous poster hash: c7f6d...db3

Aner ikke hvordan jussen er der. Mulig det er styret som må foreta seg noe om han ikke følger pålegg, og at evt. styret må vedta utkastelse/tvangssalg pga. brudd på vedtektene. Men er veldig usikker.

Men i første omgang så får dere bare påse at han ikke påbegynner noe arbeid før det evt. er godkjent av årsmøtet. Om han gjør det vil det uansett være et brudd på vedtektene.

Lenke til kommentar
Gjest c7f6d...db3 skrev (2 timer siden):

Ok, takk for svar.
Etter samtale med de 2 andre i sameiet sier de det er opp til meg, siden det er jeg som blir berørt. Så da har jeg teknisk sett flertallet på min side.
Jeg sitter bare med en uggen følelse på at han bare kommer til å starte arbeidet uansett. Vi har et ganske passivt styre som ikke gjør så mye. Vi er bare 4, så blir ikke så mage møter og ingen orker å blande seg. Hva gjør jeg om han starter arbeid uten godkjenning fra styre? Er det politianmeldelse som må til da?

Anonymous poster hash: c7f6d...db3

Det er søknadspliktig hos kommunen, så det er de som må inn i bildet her. En liten spekulasjon fra min side, er at ettersom sameiet er ansvarlig for fasadeendringer, kan det også være at sameiet blir straffet om det gjøres ulovlige endringer, og så må evt ta det videre med ham evt. Dette burde gi initiativ nok til styret til å ta tak i dette...

Lenke til kommentar
Gjest c7f6d...db3
panzerwolf skrev (17 minutter siden):

Det er søknadspliktig hos kommunen, så det er de som må inn i bildet her. En liten spekulasjon fra min side, er at ettersom sameiet er ansvarlig for fasadeendringer, kan det også være at sameiet blir straffet om det gjøres ulovlige endringer, og så må evt ta det videre med ham evt. Dette burde gi initiativ nok til styret til å ta tak i dette...

Takk for svar, da tror jeg har det jeg trenger om det skulle oppstå noe. Jeg er sjeleglad jeg fikk opprettet vedtekter for sameiet i fjor, da sameiet har manglet dette siden det ble satt opp i 2001. Har vært en del tvister i sameiet før vi flyttet hit, der beboere nesten bare har gjort som de vil.

Anonymous poster hash: c7f6d...db3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...