Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Brunt skum og uklart vann ETTER utskiftning av vann i spabad


Anbefalte innlegg

Vi overtok et hus i april der utendørs spabad fulgte med. Siden vi ikke kjenner historikken på rens fullt og helt, bestemte jeg meg for å skifte ut vannet i går. Fremgangsmåten var som følger:

1) Biofilm-rens i vannet og påfølgende kjøring av badet i 30 min for å få det gjennom dysene.

2) Tapping av vann.

3) Fylling av vann og kjøring av dyser for å kvitte siste rest av biofilm-rens.

4) Tapping av vann. Fikk ikke opp aller siste rest og så jo at det var litt dritt igjen. Tenkte dette ville fanges av filteret, men mulig det var her jeg gjorde feil.

5) Fylling av vann og tilsetting av No scale.

6) Sette på plass filter etter 10t filterrens.

7) Plassering av 1/2 multifunksjonstablett (ukeklor) fra Biltema i kurv over filter (https://www.biltema.no/fritid/basseng/bassengvedlikehold/ukeklor-multifunksjon-200-g-tabletter-2000036374).

Jeg gjorde meg ferdig i går kveld, og gikk ned for å sjekke i dag tidlig. Da var vannet uklart og det fløt et brunt skum på toppen. PH og klornivå virket ok (målt med strips), mens alkaliteten var veldig lav. 

Jeg må åpenbart få opp alkaliteten (men tror ikke jeg får kjøpt Alka Up i fysisk butikk i Haugesund — noen tips?). Men hva bør jeg ellers gjøre? Bør vannet skiftes ut igjen, eller kan jeg bruke kjemikalier til å få klarhet i vannet og bli kvitt det brune skummet?

 

 

07079064-372E-4E41-8F37-A1DF23FABD8C.jpeg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...