Gå til innhold

Ny PC - mystiske temperatursvingninger


XE800

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte meg ny PC i januar. Den eneste som var tilgjengelig var en altfor dyr MSI MAG Codex x5, men må man så må man. Jeg har kjøpt MSI-maskiner før og de er stille som mus. Dette var min første vannkjølingbaserte, though. Jeg regnet med at den skulle være EKSTRA stille, og det har den også vært. Men de siste par ukene (muligens etter installasjon av nyeste NVidia-driver) har den oppført seg meget merkelig og jeg vet ikke helt åssen jeg skal tolke det: selv ved vanlig surfing, på sider med reklame som f.eks. Tom's Hardware, kan den plutselig blæste i vei så det høres ut som en orkan. Mens jeg er på den siden kan temperaturen (ifølge Core Temp-appen) endres fra 50 til 90+ grader og rett tilbake igjen, i løpet av et par sekund (en refresh av Tom's Hardware-siden ga temperaturene på bildet under, som få sekunder senere var nede i 55-ish). Innimellom vises også 0 grader i korte blaff, merkelig nok

Det må jo være en bug et sted? Er det en sensor som har begynt å gi feil data? Det var ikke slik i begynnelsen: det første man gjør når man får ei så kapabel maskin er jo å kjøre spill på Ultra i 4k og se hva som skjer, og maskina var helt stille da jeg testa Cyberpunk 2077, FFXV og Tomb Raider i januar. Mens nå blæster den i vei når jeg spiller slikt som Outward, Phoenix Point og Edge of Eternity. Mulig forskjell i ute-/inne-temperatur mellom januar og mai har noe å si, men det er ikke akkurat en drømmesommer så langt her i Oslo, og jeg regner jo med at maskina skal tåle mer enn dette. Noen ideer?

Skjermbilde 2022-05-23 000717.png

Endret av XE800
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, etter litt intensiv googling ser det ut som at MSI har slitt med noen av sine CoreLiquid vannkjølingsmodeller (luft eller "grums" inne i tubene), regner med at det er det som har skjedd her også. Det kjipe er at hele PCn må sendes inn for å fikse det.

Endret av XE800
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...