Gå til innhold

Starte ny utdanning i voksen alder


Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen innspill og inspirasjon til et valg jeg vurderer.

Jeg er 36 år, har nedbetalt bolig, ingen barn og singel. Jeg har vært i full jobb i 11 år.  å stadig lese om unge, friske og  sunne folk som blir alvorlig syk og dør i løpet av kort tid, har jeg noen ganger tenkt hvorfor man følger det samme sporet hele livet.

Jeg har nå søkt 5-årig mastergrad i musikkterapi. Dette er noe som interesserer meg betraktelig mer enn jobben jeg har i dag. Det handler ikke om penger, da jeg vil ligge på rundt samme lønn uansett. Jeg er veldig usikker på om det er «riktig» å ofre 5 år av livet til dette. Hvordan blir det å være student igjen, bør man heller jobbe  tjene masse, følge strømmen som de fleste andre gjør, etc. 5 år er leeenge, da er jeg 41 ved endt studie. Det er mange tanker som surrer i hodet, og man går fra noe trygt og sikkert, til et ukjent farvann. Man vet hva man har, men ikke hva man får.

Jeg ønsker å høre historier og meninger fra andre som har vurdert eller gjort noe lignende, og hva det førte til.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kult. Jeg er enda litt nærmere 40 enn det du er, og har lekt med tanken på å gå tilbake til skolen mange ganger, men jeg får meg ikke til å gjøre det. Jeg har en ide om at en "nyutdannet" noen og 40-åring ikke er like attraktiv som de på 25-ish, siden man antakelig må starte med de laveste / "junior" stillingene som fersking. Jeg har ikke noe til å backe det opp, det er bare noe jeg tror. Det kan godt hende jeg tar feil.

Hvordan er arbeidsmarkedet for musikkterapeuter? Når du først skal bruke tid og penger på dette er det jo ganske essensielt at du får jobb etterpå. Jeg ville ikke gått løs på en studieretning der det var vanskelig å finne relevant jobb.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
8 minutes ago, :utakt said:

Hvordan er arbeidsmarkedet for musikkterapeuter? Når du først skal bruke tid og penger på dette er det jo ganske essensielt at du får jobb etterpå. Jeg ville ikke gått løs på en studieretning der det var vanskelig å finne relevant jobb.

Det er en av tingene jeg selvsagt vurderer. Det er gjerne ikke overflod av 100%-stillinger per dags dato, men det er nylig blitt lovfestet at det skal være ansatt musikkterapeuter i psykiatrien. Ellers jobber de i alt fra fengsel, med utviklingshemmdede, eldrehjem, sykehus, kulturskoler etc.

Men ja, jeg vil ikke utdanne meg til ledighet heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...