Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjonsrett rettet mot tidligere salgsledd


Gjest fbb5b...7ed

Anbefalte innlegg

Gjest fbb5b...7ed

Hvordan funker regler mot ledd?

Jeg skal kjøpe en bil av en privatperson. Vedkommende har 3 år igjen av 5 års reklamasjonsrett som forbruker.

Jeg får følgelig 2 år reklamasjonsrett som kjøper.

Kan jeg rette krav mot hans selger direkte som neste forbruker/på vegne av han, eller må jeg benytte meg av mine krav som kjøpsloven til han i 2 år, og han ta saken videre?

Anonymous poster hash: fbb5b...7ed

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må forholde deg til leverandør i og med leverandørgarantien er gjeldende.

Det eneste du kan ta videre direkte mot selger er om han bevist har unlatt å gjøre ting som gjør at garantien bortfaller. Ikke følge service etc. Eller mangler som han vet om som du ikke får dekket av garanti.

Lenke til kommentar
2 hours ago, xClaymanx said:

Du må forholde deg til leverandør i og med leverandørgarantien er gjeldende.

Det eneste du kan ta videre direkte mot selger er om han bevist har unlatt å gjøre ting som gjør at garantien bortfaller. Ikke følge service etc. Eller mangler som han vet om som du ikke får dekket av garanti.

Ehhh, nei... Om du skal "ta det på garanti" kan du ta det med importør/leverandør, og dette er forsåvidt naturlig å gjøre først, i de tilfeller feilen er dekket av leverandør/importør-garanti.

Men om en skal reklamere, så skal det i utgangspunktet tas med siste salgsledd, i dette tilfellet mot en privatperson. Men om feilen var "til stede" (det var en mangel) da bilen ble solgt fra importør, så er det mulig å reklamere mot importør (min tolkning). Se kjøpsloven og forbr.kjøpsloven nedenfor:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27#KAPITTEL_14

Quote

Kapittel XIV. Krav mot tidligere salgsledd.

§ 84.Vilkår for krav mot tidligere salgsledd

(1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren.
(2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

Quote

§ 35.Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...