Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg får bare tilgang med en pc gjennom routern


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å koble til to stk pc'er med internett tilgang. Jeg har kjøpt følgende router d-link n804, og denne støtter NAT funksjon.

 

Trenger jeg si ifra til TELE2 at jeg skal ha flere maskiner på nett? Eller fixer NAT funksjonen dette?

 

Det er en uplink, og fire andrer porter bak på routeren. Trenger jeg da å koble på en switch eller hub? Har ikke routeren innebygget switch?

 

Noen som kan hjelpe meg? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du behøver å si fra til Tele2 om dette, men etter som jeg har forstått så bruker tele2 modem som logger på av seg selv (en slags router).

 

NAT funker slik at den gir hver pc innenfor ditt nettverk en intern IP, gjerne 192.*.*.* , og den ruter trafikken inn og ut av internett for deg til riktig pc. Du får da fortsatt en IP ut til omverdenen.

 

Routere fungerer også som switcher ja, så du behøver ikke kjøpe noe mer.

 

håper dette besvarte noe av det du lurte på i hvertfall :D

 

nAz-guL :green:

Lenke til kommentar

Men hvorfor i all hell... vil ikke XP maskinen få tilgang til internett? den jeg sitter på nå er win98.

 

Kjøpte et ASUS a7n8x delux HK med innebygde LAN porter. Lasta ned de nyeste driverne fra internett og installerte de. Men under nettverkskort i "device manager" står det et MAC kort. Hva er MAC kort? Jeg har kjøpt HK på lagersalg på komplett, og fikk ingen drivere med, kun kortet.

Lenke til kommentar

Nå skjønte jeg problemet litt bedre ..

 

Du har laget en nettverkstilkobling i WinXp med nettverkskortet?

Det er også viktig at du har motta Ip automatisk under TCP/IP innstillingene på denne tilkoblingen.

 

Begge har nogenlunde lik IP? Kan sjekkes ved å pinge navnet på pc'en eller skrive ipconfig i commandolinjen.

 

Vanligvis så trenger ikke disse innebygde kortene noen drivere, hvertfall ikke i WinXP ..

 

nAz-guL :green:

Lenke til kommentar

Hva med DNS innstillingene i routeren da? skal de forandres? Jeg får nemlig ikke det til, den vil ikke lagre forandringene. Eller skal jeg sette inn DNS adressene i routeren in under DNS i tcp/ip instillingene?

 

Og den maskina med XP får ikke kontakt med verken internett eller routeren. Jeg har Asus delux HK og har lasta ned driverne fra hjemmesiden der. har også prøvd begge LAN portene uten resultat. Kabelen som går fra adsl modem til router virket før jeg formaterte, så den kan ikke være noe galt med den.

Lenke til kommentar
Hva med DNS innstillingene i routeren da? skal de forandres? Jeg får nemlig ikke det til, den vil ikke lagre forandringene. Eller skal jeg sette inn DNS adressene i routeren in under DNS i tcp/ip instillingene?

 

Og den maskina med XP får ikke kontakt med verken internett eller routeren. Jeg har Asus delux HK og har lasta ned driverne fra hjemmesiden der. har også prøvd begge LAN portene uten resultat. Kabelen som går fra adsl modem til router virket før jeg formaterte, så den kan ikke være noe galt med den.

Noen som kan hjelpe med med hvorfor ikke LAN porten får kontakt med internett eller router?

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe med med hvorfor ikke LAN porten får kontakt med internett eller router?

Selvsagt prøvd andre kabler?

Feilkoblede eller dårlige kabler kan gi slike resultater.

Den maskina med XP får ikke kontakt med verken internett eller routeren. Jeg har Asus delux HK og har lasta ned driverne fra hjemmesiden der. har også prøvd begge LAN portene uten resultat. Kabelen som går fra adsl modem til router virket før jeg formaterte, så den kan ikke være noe galt med den.

Lenke til kommentar
Kabelen som går fra adsl modem til router virket før jeg formaterte, så den kan ikke være noe galt med den.

Vel, jeg har sagt akuratt det samme som deg mange ganger ;)

Første regel er og eliminere alle kilder som er enkle og teste.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Hvilken IP instillinger har du på XP maskinen?

 

 

Åpne Command promt å skriv inn "ipconfig/all" og trykk Enter. Du vil da få opp en info som ligner på dette:

 

 

G:\Documents and Settings\Bjarne>ipconfig/all

 

Windows IP Configuration

 

Host Name . . . . . . . . . . . . : hjemme

Primary Dns Suffix . . . . . . . :

Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown

IP Routing Enabled. . . . . . . . : No

WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

 

Ethernet adapter Local Area Connection:

 

Connection-specific DNS Suffix . : adsl.no

Description . . . . . . . . . . . : 3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Com

plete PC Management NIC (3C905C-TX)

Physical Address. . . . . . . . . : 00-01-03-40-D0-78

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes

Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.33

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 213.184.200.1

213.184.200.2

Lease Obtained. . . . . . . . . . : 11. januar 2004 23:33:03

Lease Expires . . . . . . . . . . : 14. januar 2004 23:33:03

 

 

Sjekk så følgende, benyttes DHCP, har du fått IP adresse fra ruteren, hva er IP adressen til ruteren og hva er gateway adressen?

 

 

Lykke til!

 

Bjarne

Lenke til kommentar

1: sjekke kabler og tilkoblinger:

Har du brukt riktig kabel og koblet rett, vil det lyse i lampa bak på netverkskortet. Det skal også lyse på huben/switchen/routeren. Lampa som lyser har samme nummer som kontakta kabelen står i.

 

2: Er routeren koblet riktig til internett?

Routeren har en utgang merket WAN. Denne skal kobles til modemet. Om du har koblet en LAN inngang til modemet vil routeren fungere som switch, og siden du bare får en IP av ISP, vil du også bare få en pc på nett.

Sjekk forøvrig at LINK lampa for WAN utgangen lyser når kabel er koblet till, og også link på modemet. (Er du i tvil om hvilke lamper det gjelder, så napp ut kabelen, og lampa vil slukke.)

 

3: Sjekk TCP/IP instillinger

Får maskina ip av routeren?

Klikk Start->Run->"cmd" [OK]

x:\>ipconfig /renew [enter]

Du skal nå få se en ip-adresse som starter med 192.168.

Hvis ikke: må du sette manuell ip.

 

Sette manuell IP:

Start->Settings->Controll Panel->Høyreklikk på forbindelsen->Properties

Marker TCP/IP klikk Properties.

Fyll ut skjemaet.

For å se hvilke verdier du skal skrive inn, gjør det samme som på win98 maskina, og skriv inn de samme verdiene på xp maskina, med untak av IP, som må være litt forskjellig fra win98: Hvis w98 har ip=192.168.1.2, setter du xp til å være 192.168.1.3. (Altså kun det siste tallet som er forskjellig. NB:Ikke bruk 0 eller 1 som siste siffer!)

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd masse forskjellig, og det endte med at jeg plugget inn begge LAN portene i routeren. Da fikk jeg kontakt med både router og internett.

 

Har satt faste ip adresser nå, så jeg takker for all hjelp. :thumbs:

 

Men 3com kortet virker ikke, noen som vet hvordan jeg kan teste det? Driverene er installert, og det står ingen feilmelding under device manager. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Men 3com kortet virker ikke, noen som vet hvordan jeg kan teste det? Driverene er installert, og det står ingen feilmelding under device manager. :dontgetit:

Sett kortet i en pc, skru på pc'n. Koble en kabel du vet at virker fra kortet til routeren.

Lyser link lampa på kortet? Lyser link lampa på routeren?

Prøv å sette kortet i et annet pci spor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...