Gå til innhold

Project Sprit-kjøling... ???


Anbefalte innlegg

Quote:




Tungtvann skulle de bruke på Rjukan. Isotoper er bedre. De bruker ivertfall ikke vann som kjølevann i atomreakjoner. De bruker tunge flytende isotoper til slikt.



 

Rjukan var ikke en atomreaktor. De produserte tungtvann som skulle brukes som "bremseveske" (sørge for "sakte gående nøytroner" som skulle sette igang en kjernefysisk eksplosjon i en atombombe).

 

Tungtvann blir vanligvis ikke brukt som kjølevann i atomreaktorer. Vanlig vann blir brukt i både primær og sekundær kjølesystemet, samt vann blir også brukt til å drive turbinene. Vannet i primær "loopen" (kjølesystemet) fungerer da også som en moderator for den kjernefysiske prosessen, og kontrollerer den. Vannet i primær "loopen" er under høyt trykk, slik at det kan oppta mer varme uten å koke. Dette er svært vanlig i atomreaktorer, og kalles PWR (pressured water reactors).

 

Deuterium (tungtvann) blir etter hva jeg forstår bare brukt i kanadiske (CANDU) reaktorer. MEN deuterium har ikke bedre evne til å oppta varme enn vanlig vann. Grunnen til at deuterium blir brukt er at det er litt bedre moderator, i den forstand at den absorverer litt færre neutroner. Det er det som er grunnen til at deuterium brukt som kjølevæske i primær"loopen".

 

Det er sant at flytende natrium (s.p 98C - k.p 890C) blir brukt som "kjøleveske" i atomreaktorer, men dette er kun i såkalte breeder-reaktorer etter hva jeg forstår. Flytende natrium kan oppta veldig mye varme, men er farlig fordi at lekasjer ville være mye mer alvorlig. (natrium plus vann blir bang) Breeder reaktorer er litt forskjellig fra vanlige reaktorer i den forstand at den "brenner" Pu (plutonium) istedet for uran. Vann blir først brukt i en tertiær kjøle"loop", fordi dampen skal kunne drive en turbin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sprit fordamper ved 78 grader, men i et helt lukket system vil ikke det være noe problem... Spriten tar opp og holder på varme bedre enn vann, det er riktig, men hvor mye har du planer om å betale for 30 liter sprit ? la oss si 150kr litærn, regn 96% drue smuglersprit (flott sprit :wink:) 4500 spenn for sprit du skal KJØLE med ? litt wasta kanskje ? bruk vann, bilig og bra... Hvis du ikke har noen spesielle kontakter da :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-11 14:34, Hondaen skrev:

All energien fra bensinen går over i varme til syvende og sist....



Joda, du har forsåvidt rett i det, hvis du ser på det STORE bildet. Husk også på at det skal litt energi til å flytte en bil opp en bakke, og det blir ikke varme med en gang.

 

Uansett, ikke alt går gjennom kjølesystemet i motoren - det er det hovedsaklig deler av varmeutviklingen fra selve forbrenningen som gjør. Mye av forbrenningsvarmen går også ut gjennom eksosen (har du ikke sett en rødglødende turbo før?).

 

Resten av den varmeutviklende energien stjeles egentlig fra motoreffekten i form av friksjon i lagre, overføringer, girkasse etc, og enda lenger ut i kjeden friksjon mellom bil og luft, dekk og bakke og så videre. Uansett er det ikke all energien som går til å "varme" kjølesystemet.

 

Spora av litt der, ja... På en prosessor kan vi uansett regne med 100% varmeutvikling, sånn grovt sett. Det er jo det vi egentlig snakker om her, ikke biler og atomreaktorer :wink:

Lenke til kommentar

 

En bil som yter 70KW, hvorav all energien blir omgjort til varme-energi, ville stå stille. Den ville kunne oppnå en total bevegelsesenergi på 0KW!

Jeg er ingen ekspert på dette; men jeg ville tippe på at omtrent 10% av energien fra forbrenningen av drivstoffet vil gå til varme (?) Dette ville stå for 7000W varme.

 

En moderne bensinmotor har idag en virkningsgrad på ca 0.25 dvs om man putter på en liter bensin så går 0.75l vekk til varme resten til fremdrift.

Røft forklart men det er tilnærmet fakta.

P.S

en dieselmotor har virkningsgrad på 0.5

Lenke til kommentar

For en typisk firetakts ottomotor..:

 

100% tilført energi, 1 kg bensin, rundt 43,5Mj/kg:

( Forøvrig, for å brenne 1 kg 95 oktan bensin trengs 14,85kg luft )

 

36% går tapt til eksosavgasser

 

31% går tapt til kjølevann

 

7 % går tapt til mekaniske tap

 

26% går til nyttig arbeide

 

La oss si en 4takt hurtiggående normalladd ottomotor på 70Kw, brenselforbruket ligger vanligvis på 260g/time/Kw

 

Altså bruker den 18.2Kg/time * 43,5Mj = 791,7 Mj energi blir omdannet/time. 791,7/3600 = 0,22Mj/sekund blir omdannet, av dette går 31% til kjølevann:

 

0,22 * 0,31 => 0,068 Mj eller 68,17Kw/s må ut av kjølevanns systemet i varme.

 

18,2*14,85 = 263,9kg luft trengs for at motoren skal gå i en time, 263,9*1,225 = 323 kubikkmeter luft har gått igjennom motoren....... skeiet litt ut her men siden det var oppe.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 00:07, Hondaen skrev:

For en typisk firetakts ottomotor..:


100% tilført energi, 1 kg bensin, rundt 43,5Mj/kg:

( Forøvrig, for å brenne 1 kg 95 oktan bensin trengs 14,85kg luft )


36% går tapt til eksosavgasser


31% går tapt til kjølevann


7 % går tapt til mekaniske tap


26% går til nyttig arbeide


La oss si en 4takt hurtiggående normalladd ottomotor på 70Kw, brenselforbruket ligger vanligvis på 260g/time/Kw


Altså bruker den 18.2Kg/time * 43,5Mj = 791,7 Mj energi blir omdannet/time. 791,7/3600 = 0,22Mj/sekund blir omdannet, av dette går 31% til kjølevann:


0,22 * 0,31 => 0,068 Mj eller 68,17Kw/s må ut av kjølevanns systemet i varme.


 

Det er noe som skurrer litt her...

 

Gitt at motoren "omdanner" 0.22 Mj/s og har en effektivitet på 26% vil motoren bare yte 57,2 kW (0.22 * 0.26 = 0.0572 Mj) i følge dine tall, mot 70 kW som ble spesifisert.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Jeg tok utgangspunkt i at motoren bruker 260 gram bensin/kwh, noe som er et nogenlunde gjennomsnittelig tall. % verdinene er også gjennomsnittelig og de har nok forandret seg med tid og stunder.. Ligger ofte litt høyere, avh. av motorstørrelse og mange mange mange andre faktorer.. Men Det stemmer sånn nogenlunde.. hadde jeg tatt utgangspunkt i en Honda motor jeg har alle data på her så hadde regnestykket faktisk stemt 99.9%

 

Som en kar sa tidligere her på forumet, produserer en eldre ottormotor 100kw nyttiggjort effekt så kan man røft tegne med 100Kw går ut i varme gjennom kjølevann. Dagens motorer fra Honda er uhyre effektive med sin ZLEV teknologi, det kommer ingen skadelige utslipp ut og motoren renser faktisk luften kjører man igjennom en storby i USA.. Hondas ZLEV motorer finnes bare i usa nå.. bruker forresten 2 avanserte katalysatorer. ULEV motorer til Honda er nå i produksjon (ultra low emission viehicle )og er den eneste motoren som per dags dato er godkjent for bruk i california i etter år 2006. Er ikke helt sikker på den datoen... :razz:

 

 

0,26/0,732 (blyfri 95 ved NTP ) = 0,32 liter bensin btw.

 

Du har ikke stor motor før du oppgir hvor mange tonn luft/time den bruker :razz:

 

Honda - First man then machine :smile:

Lenke til kommentar

Sitter her med en fysikk-tabell, og ordner spm med sprit versus vann i kjølesystemet.

Vann og sprit (etanol) ha følgende spesifikke varmekapasitet:

Etanol 2,45kJ/(kg*k)

Vann - 4,18kJ/(kg*K)

 

Spesifikk varmekapasitet sier hvor mye energi som skal til for å varme opp en kg av stoffet en K(elvin) (= en grad). Som du ser har vann nesten dobbelt så høy varmekapasitet som sprit. Så når du sier at sprit lettere tar opp varme, tar du feil, siden varme er definert som energi overført fra et objekt med høy temperatur til et objekt med lav temperatur. Det som derimot er riktig er at sprit fortere blir varmt, med mindre energi tilført. Men siden du vil transportere vekk varme, er vann å foretrekke i et kjølesystem.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk testet dette tidligere...

 

Fannt ut att par ting:

- Grunnen til at alle mener sprit tar opp energi bedre enn vann er for at det gåtr fortere å varme opp, og for at den gir en bedre kontakt mot metallet som varmer den.

 

Føste er en misforståelse på grunn av spritens kapasitet for å holde på energi. Vann er faktisk langt bedre pr grad enn sprit. (Vann lagrer 4180 watt pr liter, pr grad.)

 

Det andre er på grunn av overflatespenninger og at sprit løser fettforbindelser og smuss. (noe.)

 

Grunnen til at noen tester gir bedre resultat med sprit:

- Grunnen gitt over om kontakt

- Spriten fordamper ved lav temperatur, og dette forbruker enormt med energi. (Og, JO den fordamper selv om den ikke har en temp på 78 grader... Så fort ett atom i overflaten på spriten oppnår nokk mengde energi vil den gå over til gass. Uansett om resten av vesken bare er 34 grader.)

 

Når spriten kommer under trykk forsvinner denne fordelen, og I min test var den IKKE bedre enn vann, faktisk tvert om med en faktor på nesten 2!

 

Drikk spriten og kjøl med vann.

 

Dessuten: det er tull å ha hele kjølesløyfa i minusgrader. Dette er for amatører! La kjølesløyfra operere innen og over romstemp for å unngå kondens, og bruk Peltier elementer for å kjøle under romstemp. dermed får man ett lite begrenset omeråde man må sikre for kondens, og man får ett system som er begrenset innenfor kassa slik at det er transportabelt.

 

Jeg sier det igjenn: Bare amatører legger radiatoren i frysern.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-09 19:27, Hondaen skrev:

Som nevnt ovenfor, vann er overlegent når det gjelder å oppta varme, for oss vanlige dødelige. Sprit vil dessuten ødelegge pakninger og rør du har. Rør av pvc vil herdes raskere av spriten og gå i bli hard/oppløsning, pumpen, som sannsynligvis er noe eheim greier vil også gå til h.... neoprengummi blir som oftest brukt til slike løsemidler og da går du over på pumper i en annen prisklasse. Dessuten har man sikkerhet og brannfare. At du ånder inn damp fra dette er ikke bra.. det meste rundt deg kommer det gasser fra,


-->"hvis du kan lukte på noe så er det gass som stiger opp."<--


Synes folk bør være mer oppmerksom på hva man har rundt seg innendørs igrunn...


Hondaen


 

Ifølge ditt utsagn så lukter ikke krydder og lignende noenting. Tror nok vi må ta med at støv også lukter, ikke bare gasser.

 

Måtte bare rette litt her, sorry. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 12:51, Andlier skrev:

Quote:


On 2002-03-09 19:27, Hondaen skrev:

Som nevnt ovenfor, vann er overlegent når det gjelder å oppta varme, for oss vanlige dødelige. Sprit vil dessuten ødelegge pakninger og rør du har. Rør av pvc vil herdes raskere av spriten og gå i bli hard/oppløsning, pumpen, som sannsynligvis er noe eheim greier vil også gå til h.... neoprengummi blir som oftest brukt til slike løsemidler og da går du over på pumper i en annen prisklasse. Dessuten har man sikkerhet og brannfare. At du ånder inn damp fra dette er ikke bra.. det meste rundt deg kommer det gasser fra,


-->"hvis du kan lukte på noe så er det gass som stiger opp."<--


Synes folk bør være mer oppmerksom på hva man har rundt seg innendørs igrunn...


Hondaen


 

Ifølge ditt utsagn så lukter ikke krydder og lignende noenting. Tror nok vi må ta med at støv også lukter, ikke bare gasser.

 

Måtte bare rette litt her, sorry. :wink:

 

Åjoda, du er ikke helt med. Det utvikles gass fra veske og faste stoffer, det er gassen som lukter, eller molekylene fra et stoff i luften som du kjenner i nesegrusen din. Kan du lukte nåe, så er det gassen, fordampningen fra et stoff du kjenner. Luktet på dritt før ? ja da har du fått dritt molekyler inn i nesa di...

Lenke til kommentar

 

Åjoda, du er ikke helt med. Det utvikles gass fra veske og faste stoffer, det er gassen som lukter, eller molekylene fra et stoff i luften som du kjenner i nesegrusen din. Kan du lukte nåe, så er det gassen, fordampningen fra et stoff du kjenner. Luktet på dritt før ? ja da har du fått dritt molekyler inn i nesa di...

 

 

 

Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...