Gå til innhold

Facebook åpner for uttalelser om vold mot russiske soldater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og derh gikk Meta offisielt ut på ledernivå og deklamerte at de har gått over grensen fra å være teknologileverandør til aktivt å manipulere folk til en agenda som passer dem ut over å selge annonser.

Syns det er merkelig at selskaper der alle beslutninger gjøres av et fåtall selvvalgte mennesker bak lukkede dører og med null kontroll utenfra fritt får drive en business som baserer seg på å manipulere flest mulig mennesker på mange nivå over hele verden på oppdrag fra høystbydende.

Jeg forstår hvordan det har blitt slik, men jeg fatter ikke at folk aksepterer det. Forstår ikke folk hvilken makt disse selskapene har?

Og at de, i lys av artikkelen, ikke skyr unna å styre folk i den retningen de ønsker?

Mvh
Per Gunnar Hansø

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ikkje overraskande så svarer sjølvsagt Russland: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/7dwd7o/riksadvokaten-i-russland-vil-stemple-facebook-som-ekstremistisk

 

Akkurat i denne situasjonen så må eg nesten støtte Russland. Eg ser ingen god grunn til at det er greitt med dødstruslar på sosiale medium så lenge trusslane er retta mot ein nasjon som vi har valgt å hate.
Eg har ein viss forståing at det kan være innafor med skarp ordbruk som kritiserer Putin, men russarar flest burde ikkje få være fritt vilt bere fordi leiaren deira har starta ein krig.

Om Facebook (no Meta) hadde lagt seg på ei linje der ein ikkje sensurerer innhaldet og lar brukarane skrive heilt fritt så er det noko anna. Å drive sensur ved å slette drapstruslar mot vesten samtidig som drapstrusslar mot russere får stå er fortsatt ein form for sensur. At sensuren er retta mot "rett" side denne gangen er ikkje nødvendigvis formildande.

Facebook burde i alle fall legge seg på ein viss grad av objektivitet. Det er forskjell på å drive sensur av usannheiter og løgner med formål at brukarane skal få mest mogleg korrekt informasjon, og det å legge til rette for at ein skal ustraffa kunne hakke laus på den eine sida.
Når fleire sosiale medium sensurerte innlegg frå Trump så var det i det minste begrunna i at dei ikkje ønskte å være talerøyr for løgner. Hadde tatt seg ut om Facebook og Twitter i staden sa at det var heilt innafor å drapstrue Trump og republikanarar så lenge ein ikkje gjorde det same mot demokratane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...