Gå til innhold

Horizon Forbidden West - diskusjon, tips, mv - spoiler tillatt


Anbefalte innlegg

Folk flest begynner vel å komme ganske langt i progresjon og kanskje ferdig med Main Quest (MQ), så er vel på tide å opprette denne tråden.

Den andre tråden med anmeldelsen er vel mer for generell prat rundt spillet, mens i denne kan vi dele alt av selve innholdet. Tenker at Zero Dawn er gammelt nytt så trenger ikke bruke spoiler-tags på det, men av hensyn til fleste som sikkert fortsatt holder på med MQ, er det greit å bruke spoiler-tag på ting som kan være avslørende sånn inntil videre, tenker jeg.

Ble ferdig med MQ par dager siden og må si ble noen opp og nedturer. Generelt spennende historie, kanskje litt forutsigbart og forbedringspotensiale enkelte steder. Alt i alt mye valuta for pengene og Guerrilla har skapt en stor verden med veldig mye innhold å utforske og finne i.

Spoiler om slutten og videre kommentarer:

Spoiler

Har ikke lest om Guerrilla's videre planer for serien, så trodde vel vi skulle få en konklusjon nå og ikke en cliffhanger til. Gjenstår å se om Nemesis blir en stor nok motstander til å skape et helt eget spill av eller bare konkluderer alt med en DLC. Akkurat nå er de visst opptatt med et spin-off spill til VR2 (Call of the mountain), så vil nok ta en lang stund før vi får se noe FW relatert igjen. Hadde vel forventet at Zenith-folka skulle få større rolle og bli mer verdige motstandere og mer omfattende boss-kamp. Og så må jeg si det med Ted Faro var bare sløsing av stor mulighet og kunne gjerne hatt som mini-boss. Ellers skjedde det uforutsette ting også som jeg ikke går innpå enda.

PDD har jeg brukt nesten 90 timer og "bare" er fortsatt på 70% fullført. Har utforsket og funnet det meste, så hvorfor det står fortsatt "Unknown" under aktiviteter vet jeg ikke. Bruker nå guider til å finne ting som jeg har oversett eller glemt, men virker som aktiviteter ikke dukker opp før man har fullført dem helt, eks. Hunting Grounds, Melee pits og Arena. Leste at det er avvik mellom det vises på kartet og det som er listet og grunnen er at steder og aktiviteter man gjør under MQ blir regnet som del av historien og blir ikke tatt med i totalen. Kanskje sært, men sånn har de gjort det iallfall.

P_20220306_133702.jpg.df95f1d491487afb8f11a203dfeeb6b3.jpg

Etter mye positiv diskusjon om Gran Turismo 7 her inne falt jeg for fristelsen når var innom butikken for å kjøpe noe helt annet og spillet bare stirret på meg bak kassen, så ble vel litt impulskjøp selv om ikke hadde tenkt å kjøpe det enda. Så blir vel litt pause fra FW og blir opptatt med bilkjøring fremover.

Endret av Myst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ligger også på litt over 70%. Tror det kan ha med at jeg ikke har gjort noen av arena eller hunting grounds. Er også noe gauntlet som er race med mount. Alt er lov. Last man standing vinner 😂

Håper det snart kommer en patch med New Game+. DLC blir nok en stund til. Alt som kommer nå er bug fikser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom over en interessant video om mulig hint for en framtidig DLC. Er egentlig ingen tvil om at vil komme minst én DLC før eller siden, men interessant å spekulere i hva den (evt. dem) vil handle om. For oss som har utforsket kartets grenser ser at landskapet fortsetter godt forbi den usynlige veggen og kan skimte konstruksjoner lenger unna. Videoen viser par av dem, og spekuleres i at de kan være del av fremtidige DLC. I kommentarene nevnes også både Hephaestus, The Quen, horus og gamle trakter fra ZD.

For å dele mine synspunkter, er Hephaestus for stor trussel til å bare bli del av DLC, og The Quen er fortsatt mystisk folkeslag som vi vet lite om, og derfor tror de spares heller til neste hovedspill. En reaktivering og bekjempelse av en forlatt horus kan være et alternativ, eller at det dukker opp en ny trussel i The Claim og Embrace. Vet også fortsatt veldig lite om Elysium og at Gaia plutselig fanger opp et signal derfra igjen er også en ide, og får da oppdrag å utforske om det faktisk fortsatt er mennesker der. Spekuleres også om andre Cradle fasiliteter, men vet ikke om kan gi nok grunnlag for en hel DLC. Hadde dog vært spennende å reise forbi Golden Gate broen og utforske mer vestover.

Apropos usynlig veggen, og tenker fleste er nok ferdig med main quest nå så gidder ikke putte i spoiler, så er irriterende at ikke får reist tilbake til Zenith basen igjen. Fikk liksom ikke utforsket så mye under oppdraget og er nysgjerrig på hva mer som ligger der.

Ok, nok skriving. Video under.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søkte for moro skyld om det fantes noe info om en mulig filmatisering av Horizon og fant faktisk en del interessante saker og diskusjoner. Ikke rart med Horizon sin fantastiske historie og fortelling at serien har stor potensiale for en produksjon for skjermen.

Visstnok har det vært en del rykter tilbake i tid om at Sony hadde planer om filmatisering av flere PS4 eksklusiver, og med tiden har det blitt en realitet da Sony etablerte Playstation Productions (PP) dedikert til føring av spill til skjerm, med debutering av Uncharted, og følger opp med Ghost of Tsushima og TLOU. I offisiell kunngjøring har de nå hvertfall 10 prosjekter i forskjellige faser og slett ikke umulig at Horizon er en av dem.

Lest gjennom noen diskusjoner på Reddit og er splittet meninger om hvorvidt Horizon passer som film og heller burde være mini-serie på 10-12 episoder. Med all den historien vi får servert i ZD, er jeg enig at det blir for mye handling å presse inn i en 2-2,5 t film og mye bedre å splitte opp historien over i flere episoder. Suksessen avhenger også av om de velger å adaptere selve hovedhistorien eller fortelle noe annet relevant til universet.

Aloy's ferd har vi jo opplevd og sett selv så hadde blitt unødvendig å fortelle den historien igjen. Jeg personlig hadde likt å se alle de tekstene, notatene og stemmeinnspillingene forløpe. Fortelle historien fra da Sobeck og Faro blir bekjente til aktiveringen av ZD. Vi lærer en del om fortiden gjennom nevnte medier, men også mye som ikke er fortalt, og det hadde vært spennende å se hvordan robotene gikk fra behjelpelig AI til å utrydde alt liv. Noen nevnte også at historien kunne vært satt til en soldat i Operation: Enduring victory og vi fikk se hvordan menneskeheten bekjempet robotene i deres siste timer.

Tenker vil nok ta par år før vi får sett noe konkret, men i mellomtiden kan det være gøy å spekulere i hvilken retning de kan ta.

Hva hadde du foretrukket å se hvis Horizon blir filmatisert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har netopp kjøpt HFW synes det er bra og er en fobedring siden i HZD var klatringen ekstremt dårlig mens nå kan man klatre på de fleste fjell og fjell hyller. Er bra med nye maskiner men er vant med overpowerd våpen siden jeg har spilt new game plus flere ganger på HZD så det er litt vanskelig i starten og komme inn  det men går bedre nå. Det som er negativt er ingenting hittill

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette har blitt et av mine favorittspill gjennom tidene. Historiemessig er dette kanskje min favoritt sci-fi. 

Potensialet var der med Zero Dawn, men den økte spillbarheten på PS5 øker opplevelsen betraktelig, med 60 fps og SSD. Dette er den perfekte oppfølger, på samme måte som f.eks. Ratchet & Clank 2, Uncharted 2 og Borderlands 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...