Gå til innhold

pappagameroppsett


Anbefalte innlegg

Hei

Har en PC som jeg bygde for 12-13 år siden som jeg spilte wow på og som idag blir brukt i kjellerstua som mediapc. Den begynner å skrante og tenkte at jeg kan kjøpe en ny og game litt på den siden ungene er blitt større.

MEN, jeg kan ikke en dritt lengre, og vet ikke hva jeg trenger

Jeg vil bare ha noe som funker og som kan oppgraderes(men vet ikke hvor aktuelt det er heller...)

Jeg vil heller ikke kjøpe noe som er bedre enn jeg trenger, siden jeg ikke har tid til å spille hele tiden, men er noen jeg kan kose meg med i helgene osv.

Så, er bedre å vente til prisene på gpu synker mer??

Evt hva trenger jeg for å spille wow, elder scrolls, Neverwinter, baldurs gate og sånne spill(siden det er så lenge siden jeg har spilt, vet jeg ikke hva jeg liker og vil derfor ha noe som er kraftig nok til å teste litt forskjellig).

Har ikke skjerm, og gidder ikke bruke tusenvis av kroner på det og, så trenger sikkert ikke det beste skjermkortet ..

Noen råd, eller råd på hvor jeg kan lese meg opp mottar med takk😁

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter dei siste lanseringane er det Intel som er kongen på haugen.

Core i5-12400 bør vera eit relativt sikkert val. Core i3-12100 gir kanskje mest fps for pengane, og vil vera nok til det meste - dog med hakket høgare sjanse for at prosessoren blir flaskehalsen. Ulempa med 12. generasjon Intel er at dei produserer mykje varme, så om du vil ha ein liten ITX-maskin e.l. bør du likevel vurdera AMD.

RAM er relativt rimeleg fortsatt, så der er det like greit å gå for 16 GB DDR4 3200 Mhz (DDR5 er førebels altfor dyrt ifht. ytinga.)

GPU-prisane er vanskelege å spå. Kan du venta hadde eg kanskje gjort det. Per dagens situasjon ser det ut som det kan la seg gjera å få eit Geforce RTX 3050 til litt over 3000 kr hos t.d. Komplett. Det yter litt over det eldre GTX 1070, som oppfyller dei tilrådde krava på dei aller fleste spel som er gitt ut per i dag. Baldurs Gate 3 er nokonlunde krevande, men køyrer fint på GTX 1060 hos ein kjenning, så eit nytt 3050-kort bør halda lenge. Dei andre spelseriene du nemner har vel ikkje sluppe noko nytt dei siste 5 åra, så dei køyrer nok på det meste.

Lenke til kommentar
rakk1 skrev (1 time siden):

Kjenner jeg har litt lyst å bygge pcn uten skjermkort og hive noe gammelt ræl i den og se hvordan prisene blir etterhvert.

Held du deg til eit par år gamle titlar bør det fungera.

G-prosessorane til AMD har relativt brukbar innebygd grafikk, så det kan vera eit interessant alternativ. Grafikken i Ryzen 5600G tilsvarer omtrent GTX 1030 etter det eg har forstått.

Eventuelt sjå om nokre minere på Finn sel resten av Komplett-PCane som dei kjøpte for å få skjermkort til miningriggane sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det der mener jeg å ha hørt/lest noe om. Tenkte mer på at jeg kan akkurat (kanskje) klare meg med et gammelt gpu og så kjøpe et litt senere når/om prisene har stabilisert seg. Men da er liksom halve gleden borte og ..

Får vel heller prøve å ha is i magen.

Men har sett endel på de ferdigskrudde fra komplett/Multicom/shark-etellersnnet. Men er ikke noe glad i RGB og lys og greier

Lenke til kommentar
rakk1 skrev (1 time siden):

Tusen takk!!

Men, når det står hovedkort b660, og jeg søker på det, så får jeg mange valg, men endel prisforskjeller. Jeg vet ikke helt hva jeg trenger av et hovedkort

Formfaktor og portutval. Berre kjøp eit kort som har det du kjem til å trenga av USB-portar, SATA-kontaktar M.2, PCIe  osv. Nokre kort har dessutan Wifi og evt. blåtann (men det kan ordnast med et PCIe-kort om hovudkortet ikkje har det innebygd).

Formfaktor ATX er vanleg storleik, mens t.d. mATX og ITX passar i mindre kabinett. Normalt gjer det mest meining å bruka ATX i standard kabinett, men om ein får ein god deal på mindre kort med dei rette portane er det som regel ingenting i vegen med å bruka dei i eit midi eller high-tower.

Trur RTX 3050 oppfyller dei tilrådde krava til Elden Ring, men  men om gjerne vil ha ray-tracing og diverse anna visuelt snacks, kan du vurdera om det er verdt nokre tusenlappar å oppgradera til t.d. 3060. Elden Ring kan òg vera eit argument for å velja Core i5, sidan 12. generasjon har 6 kjerner/12 trådar, likt som i5-8700K i dei tilrådde krava.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...