Gå til innhold

Mineral oil for skjærefjøl


rthashas

Anbefalte innlegg

Hei, jeg  har prøvd uten hell å finne hva mineral oil er på norsk. Når jeg søker på mineralolje finner jeg kun motorolje og olje for skivebremser og små flasker med avføringsmiddel. Prøv selv å se forskjellen på 'mineral oil' og 'mineralolje' i google image search.

Det jeg er ute etter er en nøytral, smakløs, luktløs, gjennomsiktig olje, for bruk på skjærefjøl og diverse andre bruksområder. Noe sånt som dette:
https://www.seriouseats.com/mineral-oil-is-good-for-cutting-boards-and-knives

Noen som kan hjelpe meg? EDIT: Vil helst kunne kjøpe det fysisk i Oslo, eller til nød fra en norsk nettbutikk

Endret av rthashas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg googlet "olje til skjærebrett" og du kan bokstavelig talt finne et utall typer oljer og salgssteder om du prøver det samme. 

De aller fleste byggevareforetninger, Clas Ohlson, Jernia, Jula, Biltema og butikker som IKEA, kitchen, tilbords o.l. har denne typen produkter til vedlikehold av skjærefjøler og kjøkkenutstyr i tre. 

Matolje egner seg ganske dårlig, fordi den harskner i luft og kan gi både lukt og stygge merker.

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg burde presisert at jeg kun vil ha ren mineralolje fordi det har andre bruksområder enn skjærebrett, som feks. vedlikehold av tauverk og av kniver av karbonstål, og jeg vil ikke kjøpe flere forskjellige oljer til forskjellig bruk. I tillegg er mineralolje mye billigere enn omtrent alt annet. Etter mye søking har jeg funnet denne linken, der det står det jeg antar er synonymer, som flytende parafin, hvit mineralolje, medisinsk hvitolje:
https://panduro.com/nb-no/products/kreatima/verktoey/rengjoring/flytende-parafin-1l-103984

Lenke til kommentar

Høres ut som du er ute etter rå linolje. Alle steder nevnt over selger dette i en eller annen form.

Ellers vil de aller fleste  mange av oljene du finner til skjærebrett være "mineralske" og de aller fleste av dem er ikke "låst" til ett bruksområde.  

Endret av steinrawr
presisering - merket med under-/gjennomstreking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kaldpresset linolje er fint til alt fra tre til metall, hadde dog tenkt meg om når det kommer til produkter som skal i kontakt med mat. Jeg har bare brukt ulike matoljer til det, det har aldri harsknet. Solsikkeolje, peanutolje, kokosnøttolje mm, lager også egen blandings av bivoks og kokosnøttolje. 

Endret av Hobbysnekkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...