Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva bør jeg velge vg2? (elektro fag)


Anbefalte innlegg

Om litt må jeg søke vg2, det blir helst innen elektrofag siden det er det jeg finner interessant. Jeg liker fagene på skolen, men Energi og automasjon fagene har vært de mest gøye for meg. Valget er mellom automasjon eller El energi og det er her jeg sitter fast mellom ett valg. Jeg vet ikke hvem av dem jeg skal velge. Vi har akuratt koblet pls, og vi har også koblet flere brytere osv styring for motor. Føler at jeg ikke har fått ett stort nok innblikk i de to fagene. Jeg har snakket med rådgiver og hun sa at elektrikere kan jobbe med automasjon, men automatikere kan ikke drive med det elektrikere gjør. Men automatikere har et mer variert yrke. Rådgiveren sa også at elektriker sin lønn er lavere enn automatikere fordi elektrikere sin gjennomsnitt alder er 24 år. Har også hørt at det er mye enklere for elektrikeren å få fagbrev nr 2 i automasjon. Mens det er vanskeligere for automatikeren å få elektriker fagbrev. Hvordan funker det å ta fagprøve? Er det en eksamen, som å ta fagbrev? Må jeg ut i praksis i 1 og et halvt år for å få automatiker fagbrev? Læreren min har vært elektriker, han har fortalt mye om yrkeslivet hans, og det virker veldig variert, mens en automatiker kan kun jobbe i industrien, men har veldig variert yrker. Det er 50/50 valg mellom de to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke elektriker eller automatiker, men ville fulgt rådet til rådgiver her: gå for elektriker. Du har da lov til å gjøre det meste en automatiker har, men det gjelder ikke omvendt. Å få godskrevet erfaring som automatiker senere er ikke så vanskelig hvis du får deg en jobb der du driver litt med det som en del av elektrikerjobben (få deg jobb i industrien). Du trenger ikke å gå ut i en ny runde med lærlingetid, du kan gå opp som praksiskandidat. Du må ta noen ekstra fag, men de kan du ta som privatist.

Lenke til kommentar

Uten at jeg husker navn på stående fot så mener jeg at vi har automatikere på diskusjon.no, de som husker hvem må gjerne henvise de hit.

Hva ønsker du å gjøre på sikt? Er det å trekke og stripse kabel i nybygg, trekke i rør, koble stikkontakt og varmekabler? Bytte sikringsskap og rehabilitere eldre boliger og blokker? Gå på fabrikk for å feilsøke og bygge ut lokalt elnett? Dette er jo ting en vil komme borti som elektriker. Her kan du også på sikt utdanne deg videre på teknisk fagskole, eller gå Y-veien for å ta bachelor innenfor noe.

Mulighetene og arbeidsoppgaver for en med automatiker-papirer vet jeg ikke noe om. Men her regner jeg med det blir gode muligheter for videre utdanning etter gjennomført fagprøve 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...