Gå til innhold

Kobling av nytt system/hovedkort


Anbefalte innlegg

Driver og prøver meg frem med mitt "nye" ASUSH110iplus hovedkort men er egentlig ganske så grønn på dette feltet så må ha litt hjelp. Har hovedkortet liggende "løst" utenfor kabinettet for lettere å arbeide/komme til. Har koblet til den store strømforsyningen og den lille 4 pin 12v strømsaken og både grafikkkortet og ram brikkene lyser nå opp. SSD disk er også koblet på hovedkortet og en cd rom. Vet ikke hva alt heter enda men cpu er ihvertfall på plass dog uten kjøleelement inntil videre. HDMI kabel er også koblet på til monitor. Det som skjer nå er at kortet driver å fyrer seg selv opp igjen ca. hvert 30 sekund etter at det slår seg av automatisk...sikkert fordi det er noe som mangler eller ikke stemmer. Vet ikke hva neste skritt skal være men kan si at jeg ikke får bilde på monitor. Denne SSD`en er fra et annet hovedkort som sikkert har en annen Windows lisens, men trodde kanskje at det gikk an å komme seg inn i bios før man evnt. bestemmer seg for hvilket operativsystem man vil bruke. Er usikker på akkurat hvordan man skal seriekoble den kabellenken med sataporter, det er jo en hel haug med porter/plugger etter hverandre og om det spiller noen rolle hvilke porter på hovedkortet jeg bruker. Hjelp?      

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg har klart å få det frem, men det jeg egentlig prøver å spørre om er hva må til for å teste at et hovedkort faktisk fungerer?

Er det slik at når både grafikk kort og ram lyser opp betyr det da at hovedkortet fungerer? Jeg hadde en hel del arbeid (2 timer under lupen) med å rette opp mange av de 240 pin`ene på socketen da det var en del skade på de, så dette er en greie jeg gjør nå aller først for å fastslå om hovedkortet faktisk fungerer før jeg går videre. Trodde ikke cpu`en ble overopphetet bare av å starte opp systemet, trodde det måtte en del til før dette skjedde. 

Lenke til kommentar

Enkelte lys kan vise om en liten del av systemet er feil eller OK. Man må se i manualen hva de enkelte lys betyr.
Hvis man får bilde på skjermen så er det mye som fungerer. Det er egentlig ikke andre måter å sjekke.
Kjøling av CPU er påkrevet, slik har det vært siden 486 kom for 30 år siden.

Lenke til kommentar

 

Men så har man fått installert kjølevifte på cpu og det ser ut til å fungere, nå slår ikke systemet seg av lenger. Lesson learnt.

Fortsatt ikke noe bilde på skjermen, finnes det noe DOS program som vanligvis dukker opp når man setter opp et nytt system? 

Ang. Windows, kan jeg "stjele" Win10 lisensen fra den gamle maskinen og bruke denne lisensen på dette nye systemet?  

  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...