Gå til innhold

Mva og enkeltmannsforetak


setarcoppiH

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har opprettet et enkeltmannsforetak (ENK) jeg skal benytte i jobbsammenheng. Dette er første gangen jeg gjør dette, så terminologien min er sikkert noe utydelig (eller direkte misvisende på noen punkter, korriger meg gjerne!). Selve oppdragene er ikke mva-pliktige, da de er innenfor helsesektoren. 

I forbindelse med arbeidet har jeg tilegnet med en ny MacBook pro og iPhone. De skal benyttes i både til privat bruk og til næring. Det jeg ikke blir helt klok på er hvordan jeg skal løse betalingen i praksis. Jeg ble rådet til å betale for dette som privatperson, men at jeg skulle "skrive det av" på kostnadene til foretaket. 

Det jeg er usikker på at følgende:

Mobilkjøpet
Kjøpet er nå effektuert på privat basis. Har man krav på mva-fritak på mobiltelefon og datamaskin kjøpt til delvis bruk i næringssammenheng (ca. 50%)?

Mobilabonnement
Selve abonnementet betales, slik det er satt opp nå, via min private konto. Skal det løpende betales av mitt ENK eller er det et regnskapsmessig triks jeg benytter for å få det til å gå opp på slutten av året som er avgjørende?

Takk for all hjelp!

Endret av setarcoppiH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...