Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Programmere UNEX ruter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har lånt en UNEX ruter, får å test/finne ut om jeg skal bruke noen 100 lapper på egen.

Men denne er tidligger brukt mot Hesbynett. Jeg skal bruke den mot Telenor. Regner derfor med at jeg må omprogrammere den litt. Får iallefall ikke kontakt med å bar plugge i kablene.

Er det noen som kan hjelpe meg med å programere denne.

All informasjon jeg har om den, kan dere se her.

På forhånd takk for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for at den skal virke mot telenor må du sette den opp med PPPOE forbindelse, og så legge inn brukernavnet og passordet ditt.

husk @online.no i brukernavnet

Skrevet
Hvorfor i all verden bruker telenor PPPOE? Fordi de kan bruke det på det gamle dialup nettet?

Det var letter og få til og passe inn i det eksisterende kundebhandlingsystemet, det er forklaringen jeg har lest. PPPoE er jo mye brukt, NGT bruker vel PPPoA men der er hele greia gjemt i en router.

Skrevet
for at den skal virke mot telenor må du sette den opp med PPPOE forbindelse, og så legge inn brukernavnet og passordet ditt.

husk @online.no i brukernavnet

Vet jeg må gjør slik at den bruker PPPoE.

Men mitt spørrsmål er, Hvordan får jeg gjort det?

Skrevet

Det letteste med en unex router er og nullstille den først,(så sant du ikke vet passordet og ip ruoteren er configurert med) men da må du bruke en com port kabel som du kobler til i com ingangen på routeren, så nullstiller du den gjennom hyperterminal. da er det bare å sette opp routeren på nytt

Skrevet
Det letteste med en unex router er og nullstille den først,(så sant du ikke vet passordet og ip ruoteren er configurert med) men da må du bruke en com port kabel som du kobler til i com ingangen på routeren, så nullstiller du den gjennom hyperterminal. da er det bare å sette opp routeren på nytt

Ruteren har ingen COM-port. Men den har en nettverksport det står COM/CONSOLE over. Er det denne du snaker om?

Har fått med en kabel til denne porten. Den skal inn i COM-porten på maskinen (kan også i et nettverkskort ser det ut som).

Må nok ha mer detalijert "bruksanvisning", det er første gang jeg er borti Ruter.

Skrevet

Hadde jeg hatt ADSL, hadde jeg langt foretrukket PPPOE framffor integrert ruter, da jeg synes nexgentel sin integrerte suger, og ville heller vanlgt en annen.

Ideell løsning hadde selfølgelig vært at modemet var en bridge

Skrevet

Jeg har den ruteren der du har.

For og få innstilt den trenger du (som standard) og gå inn på http://192.168.168.230 i nettleseren din. Derifra får du stilt inn alt mulig. Jeg ville oppdatert den og vis jeg var deg (hadde store problemer med den første versjonen). Det gjøres vi com porten og hyperterminal. Instruksjoner finner du vel på ruteren sin side. Vis du ikke kommer inn på den ip adressen kan du skrive ipconfig i cmd(kjør) også leser du ip adressen på "standard gateway". Da skulle vel alt være løst :D

Skrevet

Har nå fått kontakt med Ruteren gjennom HyperTerminal, men hva skal jeg så gjøre.

Har også fått kontakt gjennom nettleseren, men jeg kan ikke passordet.

Noen (Acidguy) sa jeg måtte gå gjennom HyperTerminal og nullstille ruteren, dersom jeg ikke hadde passordet. Hvordan gjør jeg det??

Jobber med å skaffe meg passordet, men har tilnå ikke fått kontakt med han jeg låner ruteren av...! Og det er ikke sikkert han kan det nå lengre.

Skrevet
får du tildelt ip adresse fra den?

Mitt poeng med ruter, er at jeg IKKE skal få tildelt IP-adresser. Jeg må ha faste IP-adresser, da det blir brukt faste IP-adresser på skolen hvor jeg bruker den bærbare maskinen min. Tviler på at systemadministratoren gidder å "bygge" om helle nettverket, bare på grunn av meg.

Skrevet
Noen (Acidguy) sa jeg måtte gå gjennom HyperTerminal og nullstille ruteren, dersom jeg ikke hadde passordet. Hvordan gjør jeg det??

Last ned manualen, den finner du sikkert på supportsidene til produsenten.

Skrevet (endret)

Last ned manualen, den finner du sikkert på supportsidene til produsenten.

Det har jeg gjort, men det er MANGE, MANGE sider på engelsk. Ja, ja for sette igang med å finne rett kapittel og lese om det...!

Endret av chrisege
Skrevet
Det har jeg gjort, men det er MANGE, MANGE sider på engelsk. Ja, ja for sette igang med å finne rett kapittel og lese om det...!

Det bør du gjøre, det finnes ofte egne rutiner for slik resetting og de bør følges nøye.

Selvsagt er det på engelsk, drive med data er en utmerket måte og lære seg og holde engelsken vedlike.

Skrevet

standard passord er: "password".

i hyperterminal er det flere kommandoer og sånn som du må skrive. Det finner du i manualen. Tror reset er for å nullstille ruter. skriv help i hyperterminal så får du opp forskjellige kommandoer og, vis jeg ikke husker feil ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...