Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst ish] Hvis maskinen blir strømløs i 20s, vil den ikke starte igjen (kommer ikke til POST). Henger med svart skjerm (DRAM Q-LED)


Anbefalte innlegg

Har bygd en ny maskin som hovedsaklig består av:

Quote

ASUS ROG Strix B550-F GAMING hovedkort (oppgradert til siste BIOS versjon: 2423).
Prodnr: ROG STRIX B550-F GAMING

2x Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 16GB
Prodnr: KF432C16BBAK2/16

AMD Ryzen 5 5600X Prosessor
Prodnr: 100-100000065BOX

EDIT:
Cooler Master MWE Bronze 750 230V V2

 

Har et veldig rart problem, hvor maskina nekter å starte, dersom man fjerner strømkilden fra PSU i 20s.
Hovedkortet har en RGB logo, og man må vente til lyset forsvinner, før man sette i strømmen igjen.
Hvis man setter strømmen tilbake etter 10s, så oppstår ikke problemet.
100% reproduserbart, skjer hver engeste gang!

Maskina blir hengende i oppstarten med svart skjerm, kommer ikke til POST. 
På hovedkortet lyser det gult på DRAM (Asus Q-LED):

dram_qled.thumb.jpg.df4d48bb76b4052110d4ec7ee3385db3.jpg


Løsningen blir å slå av og på maskina 3-5 ganger, slik at man havner i "safe mode" (med default timings fra JEDEC på 2400mhz).
SafeMode.thumb.jpg.7c718d458b3fbdaefbd23eca9131ce92.jpg

 

Deretter går man bare inn i BIOS og aktiver D.O.C.P (XMP profilen) og restarter. Da fungerer maskina helt fint, går gjennom alle tester som jeg har prøvd:

Det går helt fint å slå av maskina på normal måte, eller restarte.
Alt fungerer helt fint, helt til man på nytt tar strømmen i ca 20s (til RGB showet kutter).

Rammen står ikke på QVL lista til hovedkortet. Har aldri brydd meg om det på noen maskiner som jeg har bygd.
Mener også at dette egentlig ikke har noe med QVL å gjøre, siden problemet kun oppstår når strømmen er fjernet i 20s.

Har også prøvd å sette minne timings manuelt, men reultatet er det samme uansett.
Har prøvd "alle" kombinasjoner med 1,2 og 4 minnerbrukker (ram serienummer er xxxx3388, 3390, 3392 og 3394) og kommer fra 2 pakker med ram som består av 2 briller (totalt 4).

Det eneste som jeg har observert, som er litt merkelig i ZenTimings:
Channel:    A/B
tRDWR:    7/8
tWRRD:    4/3
tRDRDDD:    5/6
tPHYRDL:    24/26
spacer.pngZenTimings_1920.thumb.png.f9d226ffe82121253769832fcf84cfd6.png

 

Har forstått det som at dette ikke fungerer like bra for Zen 3, men har også prøvd å dobbeltsjekke timeings med "DRAM Calculator for Ryzen" med import fra "Thaiphoon Burner".
Her booter maskina også helt fint, men samme problem oppstår når fjerner strømmen.

dramcalcryzen.thumb.jpg.625dafbcd38a82d935ebc91e13732b61.jpg

Testet med et par andre minnebrikker, CMK16GX4M2Z3200C16, da oppstår ikke problemet.

Har bare bestilt nye brikker, regner med at det løser problemet.
Lager vel egentlig bare posten her for at nestemann skal kunne få et fornufig treff når man googler "ROG STRIX B550-F GAMING" og "KF432C16BBAK2/16". Komplett har nylig hatt salg på disse, regner meg at jeg ikke er den eneste som har gått i fella her.


Hvis noen derimot har noen forslag, så er jeg villig til å prøve det meste :)

Tullet ting som er forsøkt inkludere:

  • Teste om powerknappen fungerer som forventet (måler brudd til vanlig, og kortslutning når man trykker inn knappen)
    Det er ingen restart knapp på dette kabinettet, så er ikke noe å teste.
  • Dobbeltsjekket at HD-led og Idle-led er korrekt koblet.
  • Bios batteriet er målt til 3,07V (uten last)
    Maskin er også startet uten BIOS batteri, ingen endring.
  • 3 forskellige skjermkort
Endret av Hareide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Uderzo said:

Det kan se ut som det enten er hovedkortet eller strømforsyningen som er problemet.
Har du en annen PSU å teste med? Hvilken PSU har du i systemet ditt?

Cooler Master MWE Bronze 750 230V V2
Syns det er litt rart om det er HK eller PSU, når det fungerer fint med et annet sett med minnebrikker!
Har dog en 400W! PSU liggendes, som jeg sikkert kan koble opp for å teste.

Lenke til kommentar

Kan jo også nevne at problemet ikke oppstår dersom man kun kjører på "default" settings for rammen (JEDEC 2400mhz)
Da kan man fjerne strømmen uten at problemet oppstår.

Virker jo nesten som om det er en minne timing som maskina glemmer når den er uten strøm. Og med kombinasjonen av HK og RAM som jeg har, så klarer ikke HK å sette denne til riktig verdi, med mindre den er innom "safe mode" først.

HK må derimot klare å sette dette til en fornufig verdi med brikkene jeg fikk lånt meg (CMK16GX4M2Z3200C16), siden problemet ikke eksisterer når lånebrikkene benyttes.

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Var helt sikker på at jeg hadde testet dette tidligere, men mulig at det var satt noen timings manuelt som gjorde at feil oppstod likevell.
Det viser seg at dersom man aktiverer D.O.C.P og velger profil #2, så oppstår ikke problemet!

Quote

FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR4-2400 CL17-17-17 @ 1.2V
• XMP Profile #1: DDR4-3200 CL16-18-18 @ 1.35V
• XMP Profile #2: DDR4-3000 CL15-17-17 @ 1.35V

Man vil neppe merke særlig forskjell på å gå ned her.
CL16@3200Mhz = 10ns
CL15@3000Mhz = 10ns

Resultat fra single run benchmark viser egentlig også dette:
https://www.passmark.com/baselines/V10/display.php?id=150496512097 
vs
https://www.passmark.com/baselines/V10/display.php?id=150637416042

                                    CL16@3200 / CL15@3000
Passmark Rating:    8,390 /  8,284 

  • CPU Mark CPU Test Info:    22,940 / 22,736
  • 2D Graphics Mark:    1,117 / 1,116
  • 3D Graphics Mark 3D Graphics Test: 16,773 / 16,787 
  • Memory Mark Memory Test Info:    3,435 / 3,313
  • Disk Mark Disk Test Info:    39,756 / 39,166


Nå er det uansett bestilt nye brikker her som er på vei. Regner med at jeg bare bytter, da de er billigere og på 2x16GB i stede for 4x8GB.

Endret av Hareide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hareide skrev (11 timer siden):

Cooler Master MWE Bronze 750 230V V2
Syns det er litt rart om det er HK eller PSU, når det fungerer fint med et annet sett med minnebrikker!
Har dog en 400W! PSU liggendes, som jeg sikkert kan koble opp for å teste.

Jeg fikk ikke med meg setningen(som nå er i stor font), som sa at andre RAM brikker fungerte bedre, beklager det.
Håper det ordner seg med nye brikker :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Prøvde å lage en supportsak til Asus på denne også, men fikk egentlig bare et standardsvar om at dem ikke gir support på minne som ikke står på QVL:

ASUS Service No=E22010068164-0001
 

Quote

Thank you for contacting ASUS support

We are sorry to hear about the issues you experience with the product

Please note that the ram modules that you get working without issues are not tested or verified working other than on 3000-series cpus and 4000 series APU processors 

But shortly since these modules that does not work are more than likely not compatible with the motherboard or have been tested

We suggest that you buy memory modules that are tested with the motherboard and confirmed working by follow the memory QVL list  otherwise we can unfortunately not help you further

By experience these KHX memory seems in general have bad compability with a lot of motherboards, so we suggest that you are very thorough when choosing memory modules for your motherboard

 

Er jo litt morsomt at det refereres til "KHX memory" (Kingston HyperX), siden jeg ikke har det. De har fått opplysningene om hvilken ram jeg har, men har nok bare limt inn et standardsvar. Det enesten dem skal ha, var at svaret kom kjapt (etter ca 10 timer), men det hjelper lite når man egentlig kunne hatt en slags AI som bare sjekket CPU og RAM opp mot QVL og avviste support.


Leverer bare den "gamle" rammen tilbake på angrefrist. Har bare byttet til nye brikker (CMK32GX4M2E3200C16) som fungerer som forventet.

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...