Gå til innhold

Elektrisk pussing er mer effektiv enn manuell. Vi har testet fire modeller i ulike prisklasser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testing av tannbørster og anbefalinger om hva som er gode tiltak, virker ofte litt ensidige.  Tenner våre er utrolig holdbare, med en veldig sterk emalje, innfesting med fjæroppheng som gir nok stabilitet til å kunne tygge hardt mot hardt, men samtidig nok fjæring til at de sjelden skades.  Ikke minst kan de ha en levetid på kanskje 90-100 år i aktiv bruk.

Emaljen kan slites vekk, ikke alle har like sterk emalje.  Dersom tannkjøttet trekker seg tilbake, enten det skyldes mekanisk skade fra pussing eller bakterier på tennene - eller annet, avdekkes deler av tannen som ikke har emalje.  Disse delene av tenner har porer, som kan være svært følsomme for temperaturendring osv.  Slike skader kan derfor være svært smertefulle i perioder, selv om det ikke er bakterielt fremkalte hull.

Pussing av tenner er et godt hjelpemiddel for å hold bakterietallet nede, da endel bakterier lager syrer som tærer på emaljen.  Samtidig er det som med annen mekanisk håndtering - det sliter.  Det sliter på emaljen og det sliter på tannkjøttet.  Tenker vi i et 10-20år perspektiv, spiller dette kanskje lite rolle i praksis, men tenker vi i et 50-60års perspektiv risikerer en å lage endel problem med forebyggingen.  I allefall om en ikke tar nødvendige forhåndsregler.

Varighet?

Hvorfor anbefales det alltid svært langvarig pussing?  Jeg ser klart at det gir en bedre effekt mot bakterier enn kortvarig, men det vil helt klart også gi økte pusteskader på sikt.  I teorien vil dobbelt så lang tid forventes å gi pusteskader etter halvparten så lang tid.  Hvor stor er gevinsten i forhold til risikoen?

Mykhet og trykk?

Myk versus har børste - i artikkelen vises det til myk børste som føles mindre effektiv.  Mye børster har trolig kortere kort holdbarhet, da de er avhengig av spensten i fibrene, men du kan også forvente mindre pusteskader på emalje og tannkjøtt.  Og det er også naturlig å spørre seg - mister du effekten spensten på tuppene av fibrene gir om du trykker tannbørsten hardt inn.  Så å ha en eller annen form for varsel om når du har riktig trykk hadde kanskje vært gunstig.  Burde vel ikke være umulig å få til med all elektronikken de putter inn?

Frekvens i ossilering?

Så vidt jeg forstå vil høy frekvens gi bedre fjerning av bakterier.  Det er vel noe av gevinsten med elektriske børster.  Samtidig er det, som det så vidt ble nevnt under en av børsten ting som tyder på at for høy frekvens kan ha skadelige effekter.  Det hadde derfor vært hensiktsmessig å oppgi frekvens på de ulike børstene, og samtidig informere om hva slags grenser som er vurdert som uheldige. Så kan den enkelte velge hva de prioriterer.

Og litt annet:

Noe som i og for seg ikke har noe med testen å gjøre, men som kan være nyttig å være bevisst på.  Mht pusseskader, bør en enten å la være å utsette tenne for syre (eple, juice, syrlige søtsaker osv) siste timen før tannpuss eller bruke endel tid på å nøytralisere syrene med f.eks. syrenøytraliserende tyggegummi, før en pusser. Syrene gjør at emaljen blir mer utsatt for pussing, og en får mer slitasje.  Og vil en likevel pusse, så er det bedre å gjøre det kort og forsiktig for å finne et kompromiss mellom gevinst mellom rensing og varige slitasjeskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er mulig å rengjøre tennene like bra med manuell pussing som en elektrisk, men det tar lengre tid. Bruker du en elektrisk tannbørste, er de laget slik at de gir deg en liten puls hvert 30. sekund. Da skal du ha gjort deg ferdig med én side av en tannrad i over- eller undermunnen. Det betyr at du blir styrt gjennom en to minutter lang renselsesprosess. Du kan selvsagt pusse så lenge du vil, men de små, markerte rykkene i børstene gjør at du blir sterkt oppfordret til å holde på i to minutter. 

To minutt har eg høyrt heile livet, men eg synest ikkje det passar med anbefalingane eg finn på nett. Både frå norske og utanlandske tannlegar, til og med Oral B, har eg lese og høyrt at du bør bruke tre sekund per tann per side. Vaksne har 32 tenner, ev. 28 utan visdomstenner. 32*3*3 = 4 min og 48 sek, 28*3*3 = 4 min og 12 sek . Ein kan eventuelt argumentere for at det er behov for kortare pussetid på tenner midt på som har ganske lite areal på toppen, men ein kjem uansett ikkje ned på to minutt. Det er snodig at dei i ein video anbefalar 3 sekund per side per tann og samtidig 30 sekund per fjerdedel av munnen.

Eg gjekk over til elektrisk for mange år sidan etter at nokon sa at om dei pussa manuelt etter å ha blitt vane med elektrisk så kjentes det ut som tenna hadde genser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...