StianGH Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 (endret) Nå har det vært mange spørsmål Ati, Radeon's drivere og Radeon generelt, så jeg tenkte jeg skulle oppsumere litt: Spørsmål: Hvilke drivere bør jeg ikke bruke? Svar: Du skal iallefall ikke bruke driveren som kommer med CDen. Da denne vanlig vis bare er produsentens egen driver. Spørsmål: Hvor skaffer jeg drivere? Svar: Driver Heaven og Driver Heaven (2), Rage Underground og Omega Corner Spørsmål: Hva er forskjellen på disse driverene? Svar: Omega driverene gir best ytelse, men det er ikke sikkert om dette går ut over stabiliteten. Hvis du har et passe bra Radeon kort (F.eks Radeon 9800PRO), velger du Catalyst driveren. Spørsmål: Hva er den nyeste driveren(*)? Svar: For ATi Generelt: Catalyst 3.10, For Radeon 7000- 9800 Pro, Mobility Radeon (M6), Mobility Radeon 7500 og Mobility Radeon 9000 (tillegg, Catalyst skal fungerer på alle ATi kort) : Plutonium XP 8.1 Driver Spørsmål: Har ATi problemer med driverene sine? Svar: Ikke for øyeblikket, men det går rykter om at nVidia ikke er helt ferdig med sine ny slupne drivere. Dette er nok gamle fordommer som henger igjen - de siste par årene har Ati sine drivere vært vel så stabile som konkurrentene sine. I tillegg slipper de ikke drivere som ikke er WHQL-sertifisert i motsetning til Nvidia som slapp beta-drivere i laaaang tid før de fikk en sertifisert driver på markedet i desember i fjor. Spørsmål: Jeg skal kjøpe nytt skjermkort. Hvilket Radeon kort burde jeg velge? Svar: Det kommer ann på hva du skal bruke kortet til. Les Zythius sin guide. Det finnes mange poster med samme spørsmål. I de fleste tilfellene blir Radeon 9800PRO annbefalt. Radeon 9600XT har fordelen av å kreve svært lite strøm (22W) og dermed produsere svært lite varme. Man trenger heller ikke ekstra strømplugg siden AGP-porten kan gi hele 25W til kortet. Kanskje du til og med kunne fornøyd med Radeon 9200 (ikke-SE) for de som ser etter et radeon-kort i aller laveste prisklasse. Spørsmål: Jeg må uninstalere noen drivere fordi det er kommet nye\jeg får feil når jeg instalerer nye drivere. Hva er galt? Svar: Det blir kluss mellom de gamle og de nye driverene. Last ned Nasty File Remover. Installer og start programet. Trykk "Next". Her velger du ATi og ikke nVidia. Når programmet er ferdi å søke sletter du alle filene og instalere den nye driveren. For mer hjelp, les her. Post nr. 2. Spørsmål: Hvor kan jeg kjøpe et billig Radeon kort? Svar: På Komplett.no. Der søker du etter F.eks: 9600XT, 9800PRO Spørsmål: Jeg vil klokke kortet mitt. Hva gjør jeg? Svar: Først laster du ned PowerStrip, så leser du EnD.R.E sin guide. Ubekreftet: Spørsmål: Jeg har nettopp fått et nytt Radeon kort. Når jeg spiller CS(*2) 1.6\CS 1.5 ligger FPS(*5) på 30-60! Hjelp! Svar: Dette har det blitt en del poster om. Jeg\vi er ikke helt sikker på hva dette kan komme av, men har kommer noen tips; Ta opp consolen og skriv "fps_max 900". Sett refresh-rate(*3) til 85->120. Hvis ikke dette fungerer, installer driver\CS på ny. Det er også blitt raportert at ATi's kort ikke har så bra ytelse på CS\HL(*4) Spørsmål: Åh, søren! Dette glemte jeg! Vær snill og rett på alt det gale jeg har gjort\glemt. Dette er basert på alle postene jeg har lest, og ikke egne opplevelse\tester. *Dato: 9 januar 04 *2 CS= Counter-Strike, veldig kjent spill. *3 Refresh rate er hvor raskt skjermen skal oppdatere seg selv (Hz\sec) *4 HL=Half-Life *5 FPS = Bilder i sekundet Endret 12. januar 2004 av StianGH
RolloThomasi Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 (endret) En feil ting du har gjort er å gitt meg æren for den guiden. Zythius heter han. edit: Hehe, jeg føler meg smigret. Endret 9. januar 2004 av RolloThomasi
StianGH Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Skrevet 9. januar 2004 (endret) kan du formulere det på en annen måte? fårsto ingen ting... glemte å gi æren til noen? Edit: Dam*! Skulle ønske jeg kunne slette poster (plutselig fårsto jeg posten din ) Endret 9. januar 2004 av StianGH
Traxco Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 bedre kan det ikke sies..ikke rart medlemene er forvirret.
StianGH Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Skrevet 9. januar 2004 bedre kan det ikke sies..ikke rart medlemene er forvirret. Takk
StianGH Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Skrevet 12. januar 2004 synn att denne posten ikke kom så langt opp da
shabador Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 *3 Refresh rate er hvor raskt skjermen skal oppdatere seg selv (Mhz\sec) For å pirke litt unødvendig... Det er hertz (hz) per sec. Ikke Megahertz (Mhz). Men en bra guide.
andesam Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 Bra guide. Vil du annbefale radeon 9800pro til de fleste som skal kjøpe nytt skjermkort? Tror nå ikke det er så mange som er interresert i å svi av nesten 3000 kroner på et skjermkort... Det er veldig mange som bare spiller cs, og da er jo radeon9800 pro litt over kill... bortsett fra frame droppen da...
Simen1 Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 Veldig god guide StinanGH Bare et par små kommentarer: * Oppdatering er som shabador sier Hz og ikke MHz. * Spm: Jeg skal kjøpe nytt skjermkort. Hvilket Radeon kort burde jeg velge? Svr: 9800 pro, eller Radeon 9600XT. 9600XT har fordelen av å kreve svært lite effekt (22W) og dermed produsere svært lite varme. Man trenger heller ikke ekstra strømplugg siden AGP-porten kan gi hele 25W til kortet. Kanskje du til og med kunne føyd på Radeon 9200 (ikke-SE) for de som ser etter et radeon-kort i aller laveste prisklasse. * Spm: Hva betyr XT, SE, Pro, ikke-pro ?. Svr: <fyll inn ønsket tekst>
silkshade Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 (endret) Fin guide, men litt rotete satt opp. Kanskje du bør droppe alle "underlines" under alle svarene og skrive "Spørsmål" og "Svar" istedetfor spm og svr. I "hvor kan jeg kjøpe et billig Radeon kort" så bør du kanskje linke til produktet i prisguiden!? Siden dette virker som om det er rettet mot nybegynnere så kan du jo like godt droppe alle forkortelser osv, siden dette bare blir gresk for de uinvidde allikevel. Og det å bruke driveren som kommer med kortet er ikke alltid en dårlig ting, MEN; skal du ha best mulig ytelse bør du oppgradere til den nyeste tilgjengelige driveren! "Hva er den nyeste driveren" forslag; "Hvor finner jeg den til enhver tid nyeste driveren?" Ellers er det en grei oppsumering. Jeg er bare pirkete og misliker forkortelser. Endret 12. januar 2004 av vladnag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå