Gå til innhold

Hvordan skru av 'gestures' i KDE?


cacb

Anbefalte innlegg

Jeg kjører Linux Kubuntu 20.04, dvs. med KDE desktop og stortrives med det. Bruker enkelskspråklig desktop.

Eneste jeg ikke liker er at noen ganger "kollapser" desktopen som følge av en musbevegelse og viser alle åpne vinduer som en slags store "ikoner". Da må jeg finne den jeg jobber med, og åpne den igjen.  Dette er for min del alltid uventet og uønsket, så jeg ønsker å skru av disse effektene helt og holdent, men jeg finner ikke ut hvordan. Noen som vet?

Det ser ut som om det stort sett hender når musen beveger seg oppe til venstre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Gnome 41 heter det "Hot Corner" og kan deaktiveres fra "Settings -> Multitasking". Ville tatt en kikk i systeminstillinger og sett om det er noe tilsvarende for KDE. Et google-søk på "KDE Hot Corners" gir indikasjon på at det kan finnes under "System Settings -> Workspace Behavior -> Screen Edges".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, APZ171RW said:

I Gnome 41 heter det "Hot Corner" og kan deaktiveres fra "Settings -> Multitasking". Ville tatt en kikk i systeminstillinger og sett om det er noe tilsvarende for KDE. Et google-søk på "KDE Hot Corners" gir indikasjon på at det kan finnes under "System Settings -> Workspace Behavior -> Screen Edges".

Takk for svar, man skulle tro du har rett, men når jeg prøver dette, så gir det ingen effekt. Om jeg fører musen helt opp i venstre hjørne så kollapser det som før, det er irriterende. Det må jo gå an å skru av dette.

Har også sett igjennom "Desktop Effects", men finner ikke noe som påvirker dette. Det er en "Screen Edge" opsjon der, men den styrer bare bare om det er en "highlight" når musen nærmer seg hjørnet, ikke selve hendelsen.

ScreenEdges.png

Lenke til kommentar

Ok, det ser ut som om jeg har funnet løsningen, som beskrevet her
https://askubuntu.com/questions/758250/how-to-deactivate-all-the-desktop-effects-of-kde-permanently#758266

Det er nødvending å skru av "Enable compositor on startup" via

System Settings > Hardware > Display and Monitor > Compositor

Restart av KDE , eventuelt en full system reboot aktiverer endringen. Samtidig forsvinner endel animeringer av vinduer etc, men til gjengjeld blir alt enda raskere :grin:

Compositor.png

Endret av cacb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...