Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstralys på minusstyrt bil - sliter litt..


Huxy

Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg har kjøpt en Hyundai Getz '06 modell (diesel) for å pendle til ny jobb på nyåret. Pendlingen vil skje på landevei og da er det greit med ekstralys - spesielt siden Getzens egne langlys er litt som en dårlig lommelykt. Men jeg sliter litt med oppkoblinga her.

Jeg har et LED-lys og et relé-sett fra Biltema. Etter å ha montert det "vanlig" så innså jeg at jeg har minusstyrt bil, og koblet dermed styrestrøm på batteriet og reléets jordpå pæra. Jeg funksjonstestet og det fungerte jo ypperlig! Men så vrei jeg lysbryteren på spaken over til parklys, og da kobla ekstralyset seg på. Jeg vrei så lysbryteren over til OFF, og ekstralyset skinte fremdeles. Jeg prøvde å dra i spaken for langlys, men det var ingen reaksjon. Slår jeg dog av tenninga så slås lyset av. Men med tenning på og bryter tilbake på langlys/nærlys-funksjon så fungerer det igjen akkurat slik det skal.

 

Det er jo en feilkobling her et sted, men jeg sliter litt med å finne ut hvor - og håper noen kan hjelpe.

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke jeg husker feil:

Koble minussignalet fra lykta på 85 på releet. 

86 på releet skal ha positiv hele tiden, kan kobles sammen med nr 30 feks (så har du alt sikring på den forhåpentligvis) 

 

Edit: Eller er det sånn du alt har koblet? 

Endret av daruu
Lenke til kommentar
8 minutes ago, daruu said:

Hvis ikke jeg husker feil:

Koble minussignalet fra lykta på 85 på releet. 

86 på releet skal ha positiv hele tiden, kan kobles sammen med nr 30 feks (så har du alt sikring på den forhåpentligvis) 

 

Edit: Eller er det sånn du alt har koblet? 

Ja, det er slik jeg allerede har kobla. Og det fungerer jo bra - helt til jeg vrir om lysbryteren. Virker som at reléet slutter å reagere, uten at jeg skjønner hvorfor det skjer eller hva jeg skal gjøre 🤔

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...