Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med serie-paralellkobling


Anbefalte innlegg

Hej jeg holder på med en innlevering. Jeg får ikke oppgave A til og stemme med fasiten og har prøvd mye rart nå uten suksess.

Jeg har gått ut i fra at  R2, R3 og R4 er i parallell og at R1 ligger i serie. Alle motstanden har en størrelse på 100ohm
Legger ved bilde av oppgaven og det regnestykket mitt som har vært nærmest fasit.

 

Hadde blitt veldig takknemlig om noen kunne forklart meg hvor/hva jeg gjør galt.

Oppgave.jpg

Svar A.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fasiten er nok riktig her.

Du starter med å betrakte R4 og R3 separat. De står i serie, og kan videre betraktes som én motstand på 200 ohm.

Videre har du R2. Denne står i parallell med ovennevnte motstand, og du får dermed en forenklet krets med parallellkobling av to motstander, 100 og 200 ohm (du får en verdi på under 100 ohm her).

Igjen er det nå sånn at systemet R2, R3 og R4 kan betraktes som én motstand (si for eksempelets skyld at du har regnet dette til å bli 70 ohm). Denne "motstanden" er seriekoblet med R1, og du får en seriekobling på 100 ohm og 70 ohm. Nå kan du regne total motstand.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (23 minutter siden):

Fasiten er nok riktig her.

Du starter med å betrakte R4 og R3 separat. De står i serie, og kan videre betraktes som én motstand på 200 ohm.

Videre har du R2. Denne står i parallell med ovennevnte motstand, og du får dermed en forenklet krets med parallellkobling av to motstander, 100 og 200 ohm (du får en verdi på under 100 ohm her).

Igjen er det nå sånn at systemet R2, R3 og R4 kan betraktes som én motstand (si for eksempelets skyld at du har regnet dette til å bli 70 ohm). Denne "motstanden" er seriekoblet med R1, og du får en seriekobling på 100 ohm og 70 ohm. Nå kan du regne total motstand.

 

Heheh tusen takk! Så enkelt var det😂  

Endret av Ikke For M3g
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Ikke For M3g said:

Heheh tusen takk! Så enkelt var det😂  

Ut fra problemene du har her og at du har kommet frem til at R2, R3 og R4 er i parallell bør du kanskje øve litt på å "gjøre om" kretsen slik at den blir klarere, for det er åpenbart at det er slik han over forklarte, og det ser du lett om du tegner det opp på nytt. Nå har jeg ikke noe å tegne med her, men se på hvor ting er koblet sammen.

image.thumb.png.c0f3a68d5f9f6d805693e1d09e8c9c8f.png

 

Beklager stygg tegning, men dette er i alle fall omtrentlig det du bør gjøre i hodet når du ser slike kretser. Det er åpenbart at R3 og R4 er i serie (200 ohm) og at dette er i parallell med R2 (100 ohm) som gir (200^-1+100^-1)^-1 = ~66.7.

Dette er noe som kommer automatisk etter hvert, men om du sliter litt anbefaler jeg å tegne opp en krets som er den samme, men lettere å se :)

Jeg ser av de andre oppgavene at du muligens kommer til å løse noen av dem på en unødvendig komplisert måte også 😉 Hvis du vil ha mer hjelp kan du legge ut ditt endelige "løsningsforslag".

Lenke til kommentar
delfin skrev (På 13.12.2021 den 23.59):

Ut fra problemene du har her og at du har kommet frem til at R2, R3 og R4 er i parallell bør du kanskje øve litt på å "gjøre om" kretsen slik at den blir klarere, for det er åpenbart at det er slik han over forklarte, og det ser du lett om du tegner det opp på nytt. Nå har jeg ikke noe å tegne med her, men se på hvor ting er koblet sammen.

image.thumb.png.c0f3a68d5f9f6d805693e1d09e8c9c8f.png

 

Beklager stygg tegning, men dette er i alle fall omtrentlig det du bør gjøre i hodet når du ser slike kretser. Det er åpenbart at R3 og R4 er i serie (200 ohm) og at dette er i parallell med R2 (100 ohm) som gir (200^-1+100^-1)^-1 = ~66.7.

Dette er noe som kommer automatisk etter hvert, men om du sliter litt anbefaler jeg å tegne opp en krets som er den samme, men lettere å se :)

Jeg ser av de andre oppgavene at du muligens kommer til å løse noen av dem på en unødvendig komplisert måte også 😉 Hvis du vil ha mer hjelp kan du legge ut ditt endelige "løsningsforslag".

Takk for svar! Du har helt rett  i at jeg burde gjøre litt om på kretsene. Begynte å gjøre det på de neste oppgavene å de ble litt lettere da😉

Endret av Ikke For M3g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...