Gå til innhold

Vil tvinge internett­leverandører til å redusere prisen om hastigheten er for dårlig: – God idé, sier Forbrukerrådet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettfart.no framstår for meg som fullstendig ubrukelig. Eks. på 500 Mbps-linjen hjemme fra Altibox får jeg sjeldent mer enn 200 Mbps. Gjør jeg en reell filnedlasting eksempelvis fra en server på jobb, får jeg utnyttet hele linjekapasiteten. Bruker jeg andre tjenester, eks. Speedtest.net satt opp med andre servere enn min Altibox sin egen, får jeg også målt langt høyere hastighet enn Nettfart.no. Fast.com gir meg også full utnyttelse av linjen om jeg tweaker litt på innstillingene for testen.

Slenger jeg noen Linux-torrenter på nedlastinger, får jeg også fort utnyttet hele linjen. Det meste ellers tilsier at leverandøren min gir meg 500 Mbps. Bortsett fra Nettfart.no, der jeg p.t. får 187 Mbps via Nettfart.no, mens Speedtest.net mot Telia sin server, gir 500 Mbps.

Dette er noe jeg har sett over tid (Bortimot 10 år snart?). At dette skal være en løsning som NKOM bruker for egne statistikker og som NKOM skal gi grunnlag for å reklamere til internettleverandører blir uheldig, da tjenesten virker til å bare ikke fungere slik den burde.

En annen ting her er vel at folk kommer til å sitte med mobiltelefonen tilkoblet sitt 2,4 GHz-nett på Jensen-ruteren de fant på tilbud hos Elkjøp en gang i 2013 og har plassert inne i MDF-benken fra IKA, og videre mene at de ikke får det de betaler for hos nettleverandøren...

Endret av NULL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 30.11.2021 den 21.20):

Nettfart.no framstår for meg som fullstendig ubrukelig. Eks. på 500 Mbps-linjen hjemme fra Altibox får jeg sjeldent mer enn 200 Mbps. Gjør jeg en reell filnedlasting eksempelvis fra en server på jobb, får jeg utnyttet hele linjekapasiteten. Bruker jeg andre tjenester, eks. Speedtest.net satt opp med andre servere enn min Altibox sin egen, får jeg også målt langt høyere hastighet enn Nettfart.no. Fast.com gir meg også full utnyttelse av linjen om jeg tweaker litt på innstillingene for testen.

Slenger jeg noen Linux-torrenter på nedlastinger, får jeg også fort utnyttet hele linjen. Det meste ellers tilsier at leverandøren min gir meg 500 Mbps. Bortsett fra Nettfart.no, der jeg p.t. får 187 Mbps via Nettfart.no, mens Speedtest.net mot Telia sin server, gir 500 Mbps.

Dette er noe jeg har sett over tid (Bortimot 10 år snart?). At dette skal være en løsning som NKOM bruker for egne statistikker og som NKOM skal gi grunnlag for å reklamere til internettleverandører blir uheldig, da tjenesten virker til å bare ikke fungere slik den burde.

En annen ting her er vel at folk kommer til å sitte med mobiltelefonen tilkoblet sitt 2,4 GHz-nett på Jensen-ruteren de fant på tilbud hos Elkjøp en gang i 2013 og har plassert inne i MDF-benken fra IKA, og videre mene at de ikke får det de betaler for hos nettleverandøren...

Enig. Nettfart.no er dessverre for dårlig laget eller rigget til å være en god indikasjon på båndbredden man får. Dagens versjon er veldig kresen til hva nettleseren støtter, og feiler som regel i å måle opplastingshastighet (100% med Safari, <50% med Chrome). Faktisk måler det hjemmenettet mitt temmelig korrekt. Som verktøy til å klage på internettleverandører blir det likevel altfor dårlig. Nkom vil få bedre data om de allierer seg med Speedtest.net.

Skal man være kritisk til internettleverandørens evne til å levere må man først selv ha utstyret og know-how til å kontrollere den. Jeg tror nok de aller fleste leverandørene faktisk leverer det man betaler for av båndbredde, men utstyret og oppsettet som leveres til sluttbruker er en annen sak. Bare det at Altibox leverer ut rutere som er satt opp som standard til å bruke 40 MHz kanalbredde på 2,4 GHz i et borettslag der det er 10 leiligheter i 20 meters omkrets er jo en typisk oppskrift på dårlig WiFi-signal. Hjelper lite med automatisk kanalvalg når bare én ruter forstyrrer eller blokkerer alle kanaler. Det blir ille nok i et eneboligfelt, faktisk.

Lenke til kommentar
1 hour ago, eDooku said:

Skal man være kritisk til internettleverandørens evne til å levere må man først selv ha utstyret og know-how til å kontrollere den. Jeg tror nok de aller fleste leverandørene faktisk leverer det man betaler for av båndbredde, men utstyret og oppsettet som leveres til sluttbruker er en annen sak. Bare det at Altibox leverer ut rutere som er satt opp som standard til å bruke 40 MHz kanalbredde på 2,4 GHz i et borettslag der det er 10 leiligheter i 20 meters omkrets er jo en typisk oppskrift på dårlig WiFi-signal. Hjelper lite med automatisk kanalvalg når bare én ruter forstyrrer eller blokkerer alle kanaler. Det blir ille nok i et eneboligfelt, faktisk.

Nå er vel Auto 20/40 ganske så vanlig på 2,4 GHz (å låse til 40MHz er vel i praksis umulig - er vel utenfor wifi-spec og det er enheter som ikke støtter 40MHz så vidt jeg forstår). Nå har jeg en eldre hjemmesentral fra Altibox, og har vel aldri brukt wifi-en på den. Er det støtte for bandsteering på disse, eller kjører de med separat 2,4 og 5 GHz? Tenker det er veldig fort at mange kobler til wifi-nettet som kommer øverst i lista, som da gjerne er sortert på signalstyrke, slik at 2,4GHz-nettet da gjerne kommer øverst.

WiFi vil jo uansett hvordan man ser på det ikke være måten man bør teste om båndbredden inn ruteren er som forventet. Man kan ikke gi noen garantier for hvilke wifi-hastigheter man vil kunne få ettersom det er såpass mange variabler i regnestykket - ikke minst også da kvaliteten på klienten som benyttes for å teste, i tillegg til hvor mye aktivt bruk det er på wifi-nettet i området.

Lenke til kommentar
NULL skrev (28 minutter siden):

Nå er vel Auto 20/40 ganske så vanlig på 2,4 GHz (å låse til 40MHz er vel i praksis umulig - er vel utenfor wifi-spec og det er enheter som ikke støtter 40MHz så vidt jeg forstår).

Det er faktisk problemet. Bruker man standard 'auto 20/40' kjører basestasjonen på 40 MHz, og blokkerer i praksis alle tilgjengelige kanaler på 2,4 GHz-båndet. Det gjør at ingen i området får gode signaler på 2,4 GHz, og ødelegger for de fleste IoT-enheter som står mer enn 10 meter fra basestasjonen. Beste praksis er å bruke 20 MHz kanalbredde på 2,4 GHz når man har andre nett rundt seg (som man alltid har).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...