Gå til innhold

Hjelp til stille kabinett/PC


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver å finne meg en ny, stille spillpc, ev. om jeg også må pusle litt med det selv. Jeg vurderer å bruke komplett eller shark sin bygger, jeg får se.

Men jeg trenger et stille kabinett. Da er kanskje det aller viktigste gode vifter, spesielt for å hjelpe GPU. Dernest at det kanskje også har noe isolering. Trenger ikke noe RGB. Helst ikke det største som finnes, men stort nok til at det er nok fremtidsrettet så jeg kan oppgradere ting inni der. 

Helst med mange og gode vifter som følger med, ev tips om hvilke vifter jeg ble kjøpe. Det finnes vel hjelp til hvordan å installere på nettet, jeg har ikke bygd PC på 15 år...

Stemmer det at jeg blir holde meg unna kabinett med glass?

Jeg ser at fractal design 7 er populært hos komplett, men kanskje andre er bedre og billigere?

Tar imot alle tips og råd! 😃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er ganske avgjørende er hvilken grafikkort en har og CPU. Er det mange watt så blir det desto større behov for å flytte mere luft.

Et annet poeng er om en har vannkjøling eller luftkjøler på CPU.

Det er riktig at et støydempet kabinett uten glass demper bedre enn et med glass, men jeg vil ikke påstå at en ikke kan ha glass.

Jeg mener det er en fordel å ha støvfilter.

Vifter fra Noctua er gode, men det kan også være andre bra. Når det gjelder vifter så er det også forskjell på hvor mye luftmengde og hvor mye lufttrykk de skaper. En kan kanskje se litt på andre pc'er for å få et inntrykk av hva som er nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Celestrian said:

En annen ting  Vil det være godt nok for GPU om jeg åpner kabinettet de gangene det trengs, feks om det er et 3070 eller må jeg finne noe som tar lufta inn og ut? 

Vurderer å kjøpe en brukt PC, men kabinettet er lite og ikke så bra.. 

Det er mulig å få en bra PC som er musestille, men det koster litt ekstra.

Et 3060Ti (egentlig veldig bra) drar kanskje 200W i bruk og nesten ingenting idle. Viftene på nyere skjermkort går ikke når det ikke brukes.

Det samme gjelder CPU, drar veldig lite når det er idle. En god PSU er også "vifteløs" det meste av tiden, en virkelig god er det hele tiden med mindre vi snakker veldig høy load.

Hvis du har et kabinett med god luftflyt og en god CPU-kjøler er det egentlig bare CPU-kjøler som trenger å rusle litt på uhørbar RPM hele tiden. Ellers vil jeg si at det bare er en fordel med mange vifter, GITT at du kan styre alle ut fra temperatur. Da kan du ha det slik at de spinner opp når du bruker PC.

Jeg er klart mest fornøyd med en god luftkjøler til CPU, og det er den eneste vifta som trenger å gå "idle" i en normal PC. I praksis er det lydløst idle, gitt at du har moderat god luftflyt.

Jeg har én PC som har et 3060 Ti der det eneste som lager lyd er en Noctua U12-kjøler. Jeg har også en annen som dessverre lager litt ulyder på grunn av billig PSU og dustete AIO-kjøling som fulgte med (måtte kjøpe en hel PC for å få et 3080-kort) men med en god luftkjøler og bedre PSU og litt oppgraderinger ville den blitt 100% lydløs, i alle fall frem til jeg drar opp noe som belaster den tungt.

Hvis du kjøper en "ferdig" PC er det noen ting å passe på. PSU kan være kjip, kjøling kan være kjip etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Har du noen tips til gode nok kabinett? Bør de kabinettene som feks sharkgames og greencom bruker med 3 foran/sideog 1 bak holde, alle 120mm, gi god nok luft? Altså til at GPU, feks 3060ti klarer å holde seg rolig? Eller er det andre, spesifikke kabinett, jeg må gå for? 

Og det vil ikke holde å åpne sidepanel de gangene jeg skal spille de mest krevende spillene?

 

Lenke til kommentar

Fractal Design har gode kabinett. Investerer du i et av deres store, så kan du få plass til optimal kjøling, og kanskje også passiv kjøler til CPU. 
 

https://www.fractal-design.com/introducing-define-7-and-define-7-xl/

De er polstret med lyddempende matter, og har fester for harddisker som reduserer enhver støy. 
 

Noctua har vifter som er nokså stillegående. Kombiner slike med en viftestyring slik at du kan slå av viftene uten kraftig last, eller ha tilpasset hastighet for ymse spill med forskjellig last. 

Endret av anon_83104
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Celestrian said:

Ok. Har du noen tips til gode nok kabinett? Bør de kabinettene som feks sharkgames og greencom bruker med 3 foran/sideog 1 bak holde, alle 120mm, gi god nok luft? Altså til at GPU, feks 3060ti klarer å holde seg rolig? Eller er det andre, spesifikke kabinett, jeg må gå for? 

Og det vil ikke holde å åpne sidepanel de gangene jeg skal spille de mest krevende spillene?

 

Kabinett har ikke SÅ mye å si. Billige kabinetter har neppe de beste viftene, men med "smart" viftestyring kan du sette opp at de bare spinner opp når ting blir varmt. Hvis du fjerner en sidedør blir det lettere, på det jeg har med 3060Ti kjører jeg uten sidepanel hele tiden.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har erfaring med billige kabinetter, men jeg kan ikke tenke meg at de kan være så dårlige. Kanskje noen kan gi tips her...

Ja, med f.eks. et 3060Ti skal ikke støy være et stort problem, men om du kjører full load i timesvis må du ha god luftflyt på et vis.

Edit:

Har Fractal Design R5 eller noe på PC med 3060Ti. Middels fornøyd, men det er jo ikke helt nytt. Kjøpte det av gammel vane siden jeg har hatt Fractal Design tidligere.

Endret av delfin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...