Gå til innhold

Oppgradere PC - Trenger tips til forbedring


Wakebreak1

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag eldre PC som jeg tenkte det var på tide å oppgradere.

Specs på gammel PC som ble kjøpt i 2013:

  • INTEL Intel® Core i7-4770K 3,5GHz Boxed CPU Socket 1150, 8MB, 84W, Boxed
  • SAPPHIRE Radeon HD 7950 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "Vapor-X"
  • FRACTAL DESIGN Define R4 Black Pearl Støydempet, ATX, mATX, mITX, USB 3.0 
  • CORSAIR AX 860i, 860W PSU ATX Digital, 80 Plus Platinum, Modular (CP-9020037-EU)
  • CRUCIAL DDR3 BallistiX Tactical 16GB 16GB kit (8GBx2), 1600MHz, 1.5V, CL8-8-8-24
  • ASUS Z87-PRO, Socket-1150 ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX (Z87-PRO)
  • SAMSUNG SSD 840 EVO 250GB Basic 540/ 520MB/ s read/ write (MZ-7TE250BW)

Noen som har noen formening om dette har noen verdi i dag mtp salg? Eller er det bare å kaste?

Litt om mitt bruk:

Jeg bruker PC’en hovedsakelig til å se videoer, nettsurfing, MS office, trading, nettaviser o.l. Jeg spiller nesten ikke, men ønsker å ha en PC som har mulighet til det hvis jeg skulle få lyst. Jeg har ikke tenkt å overklokke noe. Kjører alt på stock. Jeg har i utgangspunktet et ganske romslig budsjett, men jeg ønsker likevel å være fornuftig med pengebruken.

Etter en del research har jeg foreløpig kommet fram til disse komponentene som jeg skal sette sammen selv:

  • AMD Ryzen 5 5600X
  • ASUS ROG Strix B550-F GAMING (WI-FI) hovedkort
  • Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW - Solid State Drive - kryptert - 1 TB - intern - M.2 2280 - PCI Express 4.0 x4 (NVMe)
  • G.Skill Ripjaws V DDR4 16GB KIT 3200Mhz (4x8GB=32GB)

Jeg ønsker i utgangspunktet en PC som er så stille som mulig, er det noe spesielt jeg må tenke på for å oppnå dette? Jeg har forstått det slik at vannkjøling er å foretrekke framfor viftekjøling mtp støy? Kan noen anbefale kjølingssystem?

Kan jeg bruke det gamle kabinettet og PSU’en min, eller bør jeg kjøpe nytt? Hvis nytt --> Anbefalinger? Jeg er ikke opptatt av RBG og at det skal se ‘kult’ ut.

Jeg ser nå at prisforskjell på 5600x og 5800x ikke er så stor, er det verdt å heller gå for en kraftigere prosessor som 5800x eller 5900x? Jeg ønsker å ha en PC som holder en stund. Vil det merkes på strømregninga med en kraftigere prosessor?

Jeg tenkte å kjøpe et Geforce 3060 eller tilsvarende grafikkort hvis det er å få tak i. Tanker om dette? Per i dag bruker jeg en gammel 30 tommer DELL (maks oppløsning tror jeg er 2560x1600), og en BENQ 27 tommer 144hz skjerm (1920x1080). Kan vurdere å oppgradere disse til en widescreen eller to like skjermer i framtiden, og ønsker derfor at et eventuelt grafikkort støtter det.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde selv en PC med hensyn til å være stillegående. Jeg har en rekke tips. 

 

- invester i en skikkelig god PSU, helst med høy effekt. Årsaken er at viftene som er på den slår ikke inn før det er stor last, og da har du en stillegående PSU til enhver tid. Alt av passiv kjøling er tilstrekkelig for normal last, selv ved krevende spill. 

- invester i et skikkelig kabinett skreddersydd for stillhet. Fractal Design, kanskje en av deres største varianter kan være aktuell. 

- Noctua-vifter. Og fest de med de medfølgende gummifestene. Kanskje kjøp en variant som fungerer fint med en viftestyring. Med den kan du slå av viftene til bruk utenom spilling. 

- En CPU som ikke tar for mye strøm, og derfor produserer mindre varme, er optimalt. Da kan du benytte deg av passiv kjøler til CPUen. Ulempen er at det må benyttes fysisk mindre RAM-brikker på en del. Men det finnes mange alternativer både med kjøler og RAM. 

- Bruk gummifester på enhver harddisk som er mekanisk. SSDer kan festes på alternative plasser. 

 

Dette fungerer da svært godt, med mindre du går hele lengden om å lage en vannkjølende løsning. Det krever en del. 

 

PS: jeg kan tilføye spesifikke tips etter hvert nå. Får se når jeg har tid. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (På 16.11.2021 den 16.31):

- invester i en skikkelig god PSU, helst med høy effekt. Årsaken er at viftene som er på den slår ikke inn før det er stor last, og da har du en stillegående PSU til enhver tid. Alt av passiv kjøling er tilstrekkelig for normal last, selv ved krevende spill. 

  • CORSAIR AX 860i, 860W PSU ATX Digital, 80 Plus Platinum, Modular (CP-9020037-EU
  • Holder denne fra 2013 eller bør jeg ha noe kraftigere?
Lenke til kommentar
Wakebreak1 skrev (37 minutter siden):
  • CORSAIR AX 860i, 860W PSU ATX Digital, 80 Plus Platinum, Modular (CP-9020037-EU
  • Holder denne fra 2013 eller bør jeg ha noe kraftigere?

Du har i hvertfall en modulær platinumklassifisert PSU fra Corsair. Jeg tenker den holder viften av ved normal last, som for deg vil være filmtitting, og nokså lite krevende last. 

Om du vil at de skal forbli av selv ved spilling, så bør du kanskje gå for en kraftigere. Men det er kanskje ikke nødvendig?

Det er nokså kostbart å investere i noe som er kraftigere enn det du har. Så det er sikkert bare å gjøre forsøk med den du har fra før av, og deretter eventuelt kjøpe en annen hvis viftene setter i gang uten at det er spesielt høy last. Men jeg tviler på at du har behov for det. 

Jeg gikk selv for en 1200 W, og den forholdte seg av selv under en del spilling. Men til noe annet så er det nokså overkill. 

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (16 timer siden):

Du har i hvertfall en modulær platinumklassifisert PSU fra Corsair. Jeg tenker den holder viften av ved normal last, som for deg vil være filmtitting, og nokså lite krevende last. 

Om du vil at de skal forbli av selv ved spilling, så bør du kanskje gå for en kraftigere. Men det er kanskje ikke nødvendig?

Det er nokså kostbart å investere i noe som er kraftigere enn det du har. Så det er sikkert bare å gjøre forsøk med den du har fra før av, og deretter eventuelt kjøpe en annen hvis viftene setter i gang uten at det er spesielt høy last. Men jeg tviler på at du har behov for det. 

Jeg gikk selv for en 1200 W, og den forholdte seg av selv under en del spilling. Men til noe annet så er det nokså overkill. 

Takk for svar. Jeg beholder PSU'en for nå, så får jeg heller oppgradere hvis den blir for svak. 

Fikk tak i Patriot Viper 4 Blackout DDR4 3200MHz 32 GB til litt over 1k på black friday :) . Jeg sliter med å bestemme meg for CPU nå. Jeg vurderer også Intel Core i7-12700K nå.. Jeg tenker at stømforbruket på CPU har lite å si, så jeg vurderer noe kraftigere enn 5600x..

Lenke til kommentar

Endte opp med dette:

  • Intel Core i7-12700K Prosessor

  • MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4

  • Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW - Solid State Drive - kryptert - 1 TB - intern - M.2 2280 - PCI Express 4.0 x4 (NVMe) - buffer: 1 GB - 256-bit AES - TCG Opal Encryption

  • Patriot Viper 4 Blackout DDR4 3200MHz 32GB

Jeg tar gjerne imot tips ved kabinett og avkjøling for å få dette så stille som mulig.

Endret av Wakebreak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...