Gå til innhold

Oppgradering av minne


Berrern

Anbefalte innlegg

Jeg har to minnebrikker i PC'en min, 256MB PC3200 brikker.

 

Ønsker nå å oppgradere fra 512 til 1024MB, og har et spørsmål idf:

Hovedkortet mitt har 3 minneslots, og de to jeg har nå kjører i Dual Channel. Går det greit å sette inn en 512MB brikke i den siste slot'en, eller bør jeg selge det jeg har å kjøpe 2x512MB istedenfor? Blir det noe forskjell i hastigheten?

 

Vet nemlig ikke hva som skjer med dual channel og minnehastighet når jeg setter inn en tredje brikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sant som Falcon_ sier, du vil ikke merke forskjell om du setter inn en 512MB brikke i tillegg og da mister dual channel. Eneste benchmarken som bryr seg om dual channel omtrent, er sisoft sandra.

Ja, har AMD XP2800+.

 

Men vil ikke minnet da kjøre i 184MHz (FSB)? Eller kjører den i 368 uansett iom at det er DDR?

 

Isåfall, hva er poenget med dual channel, hvis man ikke merker forskjell? Er det bare oppskrytt? :p

 

Til slutt, et (dumt) spørsmål... Lønner det seg å kjøre med FSB 166, og kjøre minnet i 120% hastighet (altså 200 (400) MHZ), eller a kjøre alt på 184MHz?

Multiplier'n er låst til 12.5, så forskjellen i MHz (for CPU) blir 225, så en skulle tro en FSB på 184 lønner seg? Grrrrrrr jeg hater låste AMD'er :(

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Vil bare bemerke at det faktisk går fint å kjøre dual ddr med 3 ram-brikker. På noen kort, f.eks Gigabyte 7n400, går det også med 4 rambrikker. I ditt tilfelle, putter 2*256MB på en kanal, og 1*512MB på den andre, og du kan forvente full dual-effekt.

 

Ellers er det også riktig at forskjellen i ytelse fra dual til single er liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...