Gå til innhold

Kombiskap kjøpt på Elkjøp


Falfal

Anbefalte innlegg

Hei, alle. Samsung-kombiskapet mitt røk for nesten 5 uker siden. Det var da 2 måneder gammelt, kjøpt nytt på Elkjøp. Jeg kontaktet umiddelbart Elkjøp om det, og ble henvist til Samsung sin kundeservice. Etter litt over en uke kom det en tekniker på døra, men han måtte bestille en del og komme tilbake neste uke. Da han kom tilbake neste uke, var det ikke riktig del. Han måtte ha en annen del. Den får de levert i morgen, og kommer for å fikse kombiskapet på onsdag. Da er det gått 5 uker siden kombiskapet røk.

Jeg er rimelig irritert på at det tar så lang tid. Kombiskapet var kun 2 måneder gammelt, og ved kjøp av et helt nytt produkt ville en forventet et betydelig mer pålitelig produkt. Jeg nå har vært uten kjøleskap og fryser i nesten 5 uker, og har kun en liten kjøleboks fra Biltema. Jeg var innom Elkjøp for 1.5 uker siden og forsøkte å få hjelp, men supportsaken som ble opprettet ble avsluttet så snart de fant ut at jeg var i kø for å få hjelp fra teknikeren. I tillegg er det bare en robot man snakker med når man ringer inn, og chatten på nettsiden deres kaster meg til stadighet ut av køen. Elendig kundeservice med andre ord. Jeg tenkte derfor å gå på krigsstien.

Jeg har lest på forbrukerkjøpsloven, og lurer på hvilke krav jeg kan sette ovenfor Elkjøp (og Samsung). Jeg er interessert i to ting. Det ene er å få et funksjonelt kombiskap igjen. Det andre er kompensasjon. Jeg har notert meg de følgende argumenter vha. Forbrukerkjøpsloven:

Å få fikset produktet

Paragraf 15 nevner under b) at tingen skal ... "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". Produktet har i dette tilfellet ikke vært noe holdbart, og det er da en mangel.

Under paragraf 29 kan jeg derfor kreve retting eller omlevering. Ettersom retting ikke har gått så veldig bra så langt (men kanskje går bedre nå på onsdag), så vil jeg kunne kreve omlevering av kombiskap. Er dog usikker om det er en "urimelig kostnad" å omlevere et kombiskap. Ettersom paragraf 30 sier "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren" så tolker jeg det likevel som at jeg nå kan kreve avhjelp ettersom 5 uker må virkelig sies å være langt mer enn rimelig tid for retting, og da er tiden kommet for omlevering dersom produktet ikke blir reparert onsdag.

Jeg noterer meg også at paragraf 30 sier: "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.". Da tenker jeg egentlig at jeg allerede etter forrige reparasjonsforsøk kunne krevd omlevering av et nytt kombiskap. Hva tenker dere andre om dette?

Økonomisk kompensasjon

Mat til nesten 3000 kr gikk til spille, og det var egenandel på forsikringen på 2000 kr. Paragraf 34 sier at "Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.". Her tolker jeg det som at jeg faktisk vil kunne argumentere for at de skal dekke maten som gikk tapt, ettersom maten er gjenstander med nær sammenheng med salgstingens bruk. Jeg har dog ikke hørt om folk som har fått mat dekket på denne måten før, så det kan hende jeg misforstår loven på dette punktet. Tanker?

Har jeg en sak?

Jeg aner ikke om jeg har en sak eller om jeg bare er grinete. Eller, grinete er jeg uansett. Ble litt akutt lei summen av dårlig kundeservice, og mye venting ettersom reparatøren stadig har nye grunner til å utsette (han skulle egentlig komme her i dag, men ga beskjed helt på slutten av dagen at han ikke kunne før på onsdag).

Tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har krav på erstatning.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/nektet-lanegjenstand--far-erstatning/61505985

 

Og nei, du er ikke en grinebiter. 5 uker er ikke rimelig tid for å fikse et kjøleskap. 

 

Edit: Ang 3 forsøk. Om servicemannen tok med feil del og kommer tilbake 2 dager senere med riktig del, så tror jeg at det faller inn under -særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig".

 

Edit 2: jeg misforsto muligens reperasjonsrekkefølgen og ventetiden. Med 2 forsøk for å reparere og det tredje på vei, så burde man kanskje kunne heve. Men med hjemmebesøk så blir det fort litt fram og tilbake, så jeg er ikke sikker på om det vil gå igjennom. Jeg tror isåfall den beste muligheten din er tiden det har tatt, 5 uker. Det er ikke innenfor rimelig tid, ihvertfall ikke når de nekter deg lånegjenstand. Det sagt, det er rimelig å slippe inn reparatør imorgen for å fikse skapet. Om det da ikke fungerer ville jeg hevet kjøpet.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...