Gå til innhold

Rotter i leilighet


Jakobk

Anbefalte innlegg

Kjæresten min leier en leilighet sammen med en venninne.

Vi så en rotte utenfor for et par uker siden, uten at vi tenkte noe mer på det. Men på fredag hørte hun lyder inni veggen, som hun da tror at kommer fra en rotte.

Kjæresten min synes at dette er litt ubehagelig, og venninnen hennes syntes at det er meget creepy. De har mest lyst til å flytte ut, men de har vel ingen rett til å kreve det? De skal snakke med utleier på mandag, men hva bør man si?

Jeg tenker at det er sannsynlig å fortelle om problemet, og at da utleier setter i gang forholdsmessige tiltak. Og da at de får billigere leie til problemet er løst.

Virker som om kontrakten ikke er helt fylt ut, legger ved kopi. Virker som om de ikke har hatt tungen helt rett i munnen ved kontraktsinngåelse.

Tanker om hva som bør og kan gjøres? Eventuelt hva som bør sies i møte med utleier.

Spoiler

IMG_1833-kopi.thumb.jpeg.decd8188dfc5d62faa2f18934c887674.jpeg

 

Endret av Jakobk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man legger fort merke til om det er rotter i veggen, man hører de gnager og man vil lukte pisset til rottene. 

Si ifra til huseier så fort som mulig, det bør sjekkes hvor rottene kan komme inn og gjøre tiltak slik at rottene ikke lenger har tilgang. Gift bør man være obs med å benytte, man vil ikke ha en død råtten rotte i veggen.

 

Lenke til kommentar

Rotter i veggene vil etter min mening oftest være en mangel etter husleieloven. Det kan gi rett til prisavslag etter husleieloven § 2-11 andre ledd "slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand". Leier kan også kreve retting etter husleieloven § 2-10. Hvis ikke utleier retter kan leier ordne det selv og "kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet", jf. § 2-10 siste ledd. I praksis betyr "retting" å legge ut gift og feller og eventuelt kontakte skadedyrfirma. Man kan også prøve å tette eventuelle hull i veggen. Rotter vil svært sjelden være grunn til å gå fra avtalen på dagen (heving, jf. husll. § 2-12).

 

Dette forutsetter at det faktisk er et rotteproblem og ikke grein som skraper mot veggen eller en fugl eller likende. Mus vil ofte også innebære en mangel, men det kan være mer akseptabelt i noen sammenhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...