Gå til innhold

Skal jeg starte AS, eller fortsette med ENK?


Gjest fae8e...8c4

Anbefalte innlegg

Gjest fae8e...8c4

Heisann. 

Jeg har et ENK jeg har fakturert for noen timer og småjobber her og der de siste årene. Nå skal jeg snart si opp min faste jobb og satse mer på å drive selvstendig. 

I den forbindelse skal jeg kjøpe inn noe utstyr, verdi rundt 200.000,-. Utstyret skal opereres av meg, i tillegg til at det leies ut innimellom. 

Jeg har tenkt mye på dette. Og til nå er det primært mitt eget ansettelsesforhold som gjør at jeg ønsker meg AS, slik at jeg blir "ansatt" et sted med tilhørende rettigheter. Samtidig kan det være en fordel at økonomisk risiko ligger i AS og ikke på meg personlig, men i oppstarten er det kun oppsparte midler og ingen belåning uansett.

Hva ville du gjort? Fortsette som før og opprette AS når det er åpenbart at det trengs, eller gjøre det med en gang?

Anonymous poster hash: fae8e...8c4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fae8e...8c4 skrev (På 27.8.2021 den 10.19):

nå er det primært mitt eget ansettelsesforhold som gjør at jeg ønsker meg AS, slik at jeg blir "ansatt" et sted med tilhørende rettigheter. Samtidig kan det være en fordel at økonomisk risiko ligger i AS og ikke på meg personlig, men i oppstarten er det kun oppsparte midler og ingen belåning uansett.

Hva ville du gjort? Fortsette som før og opprette AS når det er åpenbart at det trengs, eller gjøre det med en gang?

Det er for sent når du trenger det. Når du er sykemeldt, har behov for å permittere deg eller når du risikerer å stå personlig økonomisk ansvarlig for tap, så er det litt vel sent å omdanne enk til as. Det er mye bedre å starte med as med en gang dersom du skal investere 200K og jobbe der fulltid.

Det lille ekstra det koster får du fort tilbake om du får en del inntekter. Da har du bla muligheten til å ikke ta ut alt i lønn så snart du tjener det, men kan la pengene stå i selskapet. Det kan brukes til utvidelse av bedriften, investeringer, sørge for at du får jevn lønn på tross av svingninger i selskapsinntektene, ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...