Gå til innhold

AMD Athlon 64 3200+ eller P4 3,2ghz 800fsb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å bygge en "spille PC" til en kompis av meg. Men så er jeg usikker på hvilken prosessor jeg skal bruke. Det står i mellom Athlon 64 3200+ eller P4 2,8 800fsb.

Er det noe poeng i å gå for en 64 bits prosessor nå med tanke på at operativ systemene enda kjører 32 bit(tenker da på Windows) ?

Hva er å anbefale ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil i Topic!

Tja, den AMD'en vil være bedre enn 2.8'en. Men jeg tviler på at du vil merke noe særlig forskjell på de CPU'ene sånn ved vanlig bruk. I tester så vil AMD'en få en bedre poengsum i en rekke tester. Jeg ville tatt det systemet som er billigst.

Har han kompissen din tenkt til å klokke?

Skrevet

Er ikke så nøye med tanke på pris. Kompisen min vil bare ha en skikkelig rå spillemaskin. Men han bruker maskina mer enn til spill. Hvordan oppfører Athlon 64 3200+ seg i Windows ?

Skrevet
Er ikke så nøye med tanke på pris. Kompisen min vil bare ha en skikkelig rå spillemaskin. Men han bruker maskina mer enn til spill. Hvordan oppfører Athlon 64 3200+ seg i Windows ?

Oppfører seg akkurat likt som en annen CPU gjør vel... :roll:

Skal han klokke?

Skrevet

Nei det tviler jeg på. Han har ikke så veldig god peiling på data. Men det er ikke umulig at det kan skje en gang i fremtiden =) Så med andre ord en 64 bits prosessor har merkbart større ytelse enn en P4 ?

Skrevet
Nei det tviler jeg på. Han har ikke så veldig god peiling på data. Men det er ikke umulig at det kan skje en gang i fremtiden =) Så med andre ord en 64 bits prosessor har merkbart større ytelse enn en P4 ?

Hvis han ikke skal klokke ville jeg satsa på AMD 3200+, skal han klokke ville jeg satsa på 2.8/800.

Den beste CPU'en i spill vil være AMD'en, men om det er merkbart skal jeg ikke uttale meg om. Tviler egentlig på det...

Skrevet
Kanskje det er like greitt å bare vente med å investere i en 64 bits prosessor og heller satse på en P4 2,8 800 og klokke den så det ryker! Takk for hjelpen=)

Du vil bli fornøyd med begge CPU'ene, uansett hvilken du velger! :yes:

Lykke til da med klokkingen! :)

Prøv å skaff deg en 2.8/800 SL6Z5, den er rå!! :yes: Send mail til webshopene og spørr om de har den inne! :D

Skrevet

Når du leser litt runt, merk hvor bedre P4 gjør i syntetiske tester og tester som lavet fra grunnen til at være et benchmark mens i alle reelle programmer ser du Athlon vise hvad han kan.

Hadde sjølf en P4 3GHz og nu en Athlon, Athlon er kaldere, raskere, gir mer flyt og 20c kaldere.

Lykke til,

Simon

Skrevet (endret)
Når du leser litt runt, merk hvor bedre P4 gjør i syntetiske tester og tester som lavet fra grunnen til at være et benchmark mens i alle reelle programmer ser du Athlon vise hvad han kan.

Hadde sjølf en P4 3GHz og nu en Athlon, Athlon er kaldere, raskere, gir mer flyt og 20c kaldere.

Lykke til,

Simon

20c kaldere? du må ha hatt feil avlesninger på P4 maskinen din! :yes:

Eller på AMD maskinen

Endret av Gef
Skrevet
Jeg har tenkt å bygge en "spille PC" til en kompis av meg. Men så er jeg usikker på hvilken prosessor jeg skal bruke. Det står i mellom Athlon 64 3200+ eller P4 2,8 800fsb.

Er det noe poeng i å gå for en 64 bits prosessor nå med tanke på at operativ systemene enda kjører 32 bit(tenker da på Windows) ?

Hva er å anbefale ?

Selv en Athlon64 3000+ er raskere enn P4 3.2 GHz til spill. Om spill er det han tenker mest på burde valget være enkelt (Athlon 64). At han en gang i løpet av året kan oppgradere til 64-bit OS og spill vil være en fordel (tipper +10-20% ytelse i spill).

Husk at selv om A64 er en 64-bit CPU er den en hybrid CPU som kjører både 32 og 64-bit kode. I 32-bit er den allerede raskere en alt annet på spill.

En P4C 2.8 er også en bra CPU, men den kan ikke sammenliknes med en A64 3200+. Spesielt ikke på spill.

Skrevet

Eller på AMD maskinen

Har en Opteron 246 selv. Bruker en standard kjøler som følger med MSI KT8 (dualkort). CPU-en ligger på ca 36C og 38C med 100% load. Viften går nesten ikke rundt og jeg hører ikke noe til den. Med bedre kjøling kan en sikkert komme ned under 30C.

Derimot lager skjermkortet mitt en del varme (RAD 9500)...

Min "gamle" P4C lå på 50C (2.4 @ 3.0). Det gjorde også min ennå eldre XP 2400+ @ 3000+.

Skrevet (endret)

Eller på AMD maskinen

Har en Opteron 246 selv. Bruker en standard kjøler som følger med MSI KT8 (dualkort). CPU-en ligger på ca 36C og 38C med 100% load. Viften går nesten ikke rundt og jeg hører ikke noe til den. Med bedre kjøling kan en sikkert komme ned under 30C.

Derimot lager skjermkortet mitt en del varme (RAD 9500)...

Min "gamle" P4C lå på 50C (2.4 @ 3.0). Det gjorde også min ennå eldre XP 2400+ @ 3000+.

Det vil si 12 grader kaldere, og i tillegg er P4'en klokka...uansett så er ikke det 20C!

Men jeg har ikke sagt at A64 skal være varme CPU'er, syntes bare 20C var litt mye forskjell...

Endret av Gef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...