Gå til innhold

Anbefaling av mobilt bredbånd modem


Anbefalte innlegg

Hei. På utsikt etter et mobilt bredbånd her men usikker på hva som er opp og ned på noen ting så tenkte jeg kunne spørre litt.

Fant denne som virker grei for det formålet den skal brukes til som er en ftp sever. Men vet ikke hva jeg skal se etter for å vite om den er god for det med tanke på lav ping (relevant for hva mobilt bredbånd kan levere), wpn/brannmur og konfigurere mulighet (port forward osv.)

Et annet spørsmål er om det er mulighet å sende sms med en sånn modem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo et rent "modem" i form av en usb-stick som kobles til en PC. Blir da ikke noe å forholde seg til når det gjelder brannmur, port forward etc, men hvis den maskinen denne står tilkoblet skal være FTP-server, vil du trolig være avhengig av å endre APN-konfigurasjonen til modemet.

Hvis du er ute etter best mulig ytelse, vil jeg anbefale at du går for en dedikert ruter for mobilnettet. 

Jeg hadde et slik USB-modem for mange år siden, den gang 4G ble introdusert. Hadde mulighet for å sende og motta SMS-er via programvaren som fulgte med modemet. Usikker på om vanlige dataabonnement gir mulighet for SMS.

Lenke til kommentar
2 hours ago, oyoygard said:

Jeg syns det høres ut som en dårlig ide å kjøre en server over mobilt bredbånd.
Er det mulig å flytte den til et sted du har tilgang til kablet Internet? Alternativt å kjøpe en virtuell server i en-eller-annen sky?

Hvis det er snakk om mye data og på et fast sted, vil jo trådløst bredbånd via mobilnettet kunne være et bedre valg ja...

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har tenk litt på trådløst men det vil koste meg over dobbelt så mye i måneden, så mobilt er tingen for meg nå. Ønsker også å lære fra å hoste min egen server som er grunnen for at jeg ikke går med en sky server for øyeblikket.

Finnes  det noen full integrert lte ruter å anbefale da som har to lan porter pluss 5ghz trådløst for mobilen?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...