Gå til innhold

Excel - gjøre om tekst til tall


Fahlar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har støtt på en utfordring som jeg ikke kan forstå skal være så vanskelig som den har vist seg å være. Håper noen smarte hoder her kan hjelpe meg litt.

Jeg har en nedtrekksmeny som folk skal velge mellom. Dette er fire ord de skal velge mellom. Altså, hele ord, ikke tall som ved et uhell er formattert som tekst. Det jeg vil er å få et ikon ved siden av valget de velger. Etter mye søking og googling har jeg nå innsett at det ikke lar seg gjøre direkte (av en eller annen merkelig grunn). Derfor er jeg nødt til å konvertere tekst-valgene til tall som igjen jeg kan bruke som utgangspunkt for ikonene. Problemet er at så og si alle oppskrifter på å gjøre tekst om til tall handler egentlig om hvordan man kan få tall som er formatert feil til å bli riktig formatert som tall. 

Jeg har tatt i bruk denne formelen =HVIS($A9="ord";"1";""). den gir meg noe, men desverre kan jeg ikke ha alle disse inn i en celle, så jeg er nødt til å ta en av disse i fire ulike celler. Vel, det kan jeg gjøre og bare skjule dem etterpå. Men så er jeg nødt til å ha en celle ved siden av der nedtrekksmenyen er som skal bli betinget formatert til å vise ikoner. Men jeg klarer ikke å få den til å vise det tallet som har kommet frem i de fire cellene med formel. Jeg tenkte at en enkel =SUMMER skulle gjort susen, men den kommer av en eller annen grunn bare tilbake med "0". 

Så... har noen et forslag? Legger ved et eksempel for å vise hva jeg ønsker å få til. Altså: Målet er få ikonene i B9 til å automatisk poppe opp når man velger noe i A9.

Eksempel.xlsm

Endret av Fahlar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! Den funket dessverre ikke helt, da ingenting kan være så enkelt, MEN den fikk meg til riktig sted! En kombinasjon av formelen du ga meg (som heter BYTT.UT på norsk) og HVIS-formelen ga meg det jeg ville!

=HVIS($A9="Tekst";BYTT.UT($A9;"Tekst";1);HVIS($A9="Ord";BYTT.UT($A9;"Ord";2);HVIS($A9="Vendinger";BYTT.UT($A9;"Vendinger";3);HVIS($A9="Ikke tall";BYTT.UT($A9;"Ikke tall";5);""))))

 

Endret av Fahlar
Lenke til kommentar
Fahlar skrev (46 minutter siden):

Takk! Den funket dessverre ikke helt, da ingenting kan være så enkelt, MEN den fikk meg til riktig sted! En kombinasjon av formelen du ga meg (som heter BYTT.UT på norsk) og HVIS-formelen ga meg det jeg ville!


=HVIS($A9="Tekst";BYTT.UT($A9;"Tekst";1);HVIS($A9="Ord";BYTT.UT($A9;"Ord";2);HVIS($A9="Vendinger";BYTT.UT($A9;"Vendinger";3);HVIS($A9="Ikke tall";BYTT.UT($A9;"Ikke tall";5);""))))

 

Det viste seg å faktisk være litt værre enn som så. Jeg fikk tallet ja, men det ble formatert som tekst, og ikke tall. Og dermed ville ikke den betingede formateringen anerkjenne at ikoner skulle erstatte tallet. Å bare si at den skulle være formatert som tall funka ikke. Og jeg vil heller ikke at den skal være stygg (med #VERDI skrikende før man fyller ut noe). Derfor la jeg til en ekstra kolonne (C), og la forrige formel i den og i B-kolonnen, der jeg vil ha den betingede formatering la jeg inn denne:

=HVIS($C9="";"";VERDI($C9))

 MEd en betinget formatering da, så funka det akkurat sånn som jeg ville!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...