Gå til innhold

Erfaringer og anbefaling av tonegenerator for identifisering av datapunkter


Anbefalte innlegg

Kommer til å gjøre en større opprydning av nettverket i huset i løpet av høsten. Forrige huseier har trekt en mengde nettverkskabler, men ingen av dem er merket. Dette er ett prosjekt jeg tenkte å få orden på når jeg først setter i gang. 
 

En tonegenerator som jeg kobler til en nettverksport for så å finne igjen i kabelsalaten er det jeg er på jakt etter. Ser Fluke har en modell som heter Pro3000 som er aktuell, men ville høre litt rundt om andre har erfaring de vil dele. 
 

Det hadde vært kjekt med ett instrument som kunne teste kabler også, men ser disse blir ganske dyre å kjøpe inn bare til mitt bruk. 
 

Noen som har noe tips eller anbefalinger de vil dele?

Endret av Janak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for forslaget, men det er ikke helt det jeg er på jakt etter. Nettverkskablene virker som de skal, men jeg vet bare ikke hvilken kabel som går til hvilket rom. Jeg har en kabelspagetti som kommer ut av veggen, som ikke er merket på noen måte. Jeg tenkte å rydde opp i rotet med å sette opp ett keystone panel, men da hadde det vært veldig greit vite hvor kabelen ender opp først.  
 

Det jeg er på jakt etter er enkelt forklart en liten «boks» med en RJ-45 kontakt som jeg kobler til ett vilkårlig vegguttak. Denne «boksen» sender en tone i kabelen som jeg kan finne igjen der de kommer ut. Mottakeren piper når du holder den over ledningen, så da vet jeg hvilken ledning som går hvor. 
 

Sånn som dette, men gjerne i en lavere prisklasse. Fluke demovideo

Endret av Janak
La til link.
Lenke til kommentar

Ok, så ‘andre enden’ av hvert uttak går ikke til et sentralt punkt? Tenkte selv om du har et titalls punkter, kobler slaven på hvert enkelt av disse og så hovenhet på hver enkelt kabel sentralt så bør du med elimineringsmetoden finne ut av punktene på relativt kort tid. Som du uansett må gjøre med det du ser for deg(?)

Vil tro at om du tar en ‘buzzer’/‘beeper’ fra et hovedkort (fulgte med løst på mitt Asus HK), setter den i en RJ45-plugg samt gjør tilsvarende med et (1,5/9V) batteri og setter det i ‘andre enden’ bør du få hørbar konfirmasjon når du finner riktig kabel. 

Lenke til kommentar

Joda, alle kablene havner i samme rom, men kommer ut av veggen på «vilkårlige» plasser. Løsningen du forslår vil nok virke, men tar lengre tid siden jeg må koble hver enkelt kabel til testeren. Med en analog probe holder det at jeg sveiper den over kabelen før den gir signal fra seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...