Gå til innhold

Hjelp til scroll problemer.


Anbefalte innlegg

Hei alle smarte folk :p

 

 

Dette lurer jeg på:

Jeg er Anarchy Online fanatiker :cool:

I forbindelse med det, lager jeg en webside for en ven i AO.

 

Jeg lager siden i Dreamweaver MX.

Siden har frame til venstre, mainfram og en til høyre.

til venstre har jeg lenker, i mainfram har jeg all teksten, og til høyre har jeg news.

problemet mitt er at det kommer scroll mellom mainframe og høyre frame. det ser ikke bra ut. er det mulig å få flyttet scrollen helt til høre?

(det er det sikkert, men hvordan? :cry: )

 

 

 

 

Så utrolig kult av dere å hjelpe :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... ok... men er ikke frames det letteste å bruke for en n00b?

Da er det jo lett å forandre layout osv.

Eller? er det en annen måte jeg bør gjøre det på?

 

...eller går det ann å forandre fargen på scrollen? slik at den blir litt mere diskre?

Endret av aog
Lenke til kommentar

Siden du spør så;

 

- Finner ikke andre fonter en Times :wallbash: på annet headeren på forsiden. Nok til å skremme bort noen og enhver. Det taler vel for seg selv.

- Forskjellige fonter etter hvilken side du er på. Samme stil, mann!

- Understrekede menyobjekter ser ikke bra ut. Iallefall ikke med den fonten og størrelsen.

- Hvor er mouseoveren

- Dårlig _kvalitet_ på teksten i header.

- Fra header og nedover ble det ekstremt mørkt, sort og uhyggelig trist.

- Dette er et godt eksempel på hvorfor frames generelt sett ikke er bra. Misbruk om man kan kalle det det.

- Den store boken Ma'adiah ser ut som den er henta rett fra "Kathy's big collection of web-graphics" og resiza uten tanke på kvalitetsforringelse. Ikke passet den inn heller.

 

Mye å ta tak i her, men som tjcombo så fint ville sagt det; STÅ PÅ! :thumbup:

 

 

 

(men begynn på ny...) :ermm:

Lenke til kommentar

hehe...

 

jeg er veldig enig med deg i de msete :D

Det er derfor jeg nå jobber med en ny side. (putter inn litt flash i den også..)

men.. hmm... jeg personlig liker banneren min.. smak og behag antar jeg..

 

nok skriving for meg for i dag. på tide å få litt søvn så jeg har energi nok til å jobbe videre med siden.

Skal prøve å holde meg unna frames denne gangen da.. har altid trod frames var det store :p

Lenke til kommentar

CSS er veldig enkelt... Kort forklart brukes det til alt som har med layout på en side å gjøre. Det skrives enkelt og greit slik:

body {
color: #000000;
font-family: verdana;
text-align: center;
}

Da har du sikret deg slik at all teksten som står inni body-taggene, altså hele siden, blir med svart tekst, verdana og midtstilt. Med mindre annet er definert. For eksempel i klasser.

<p class="litentekst">Dette er liten tekst</p>

Der har du en ny klasse som heter litentekst. Den kan du definere i CSS slik (og merk . foran klasser):

.litentekst {
color: #cccccc;
font-size: xx-small;
}

Der har vi en grå farge på teksten, og liten skrift.

Så kan du definere overskriftene, og det kan man gjøre ved bruk av hn:

<h1>Dette er stooooort!</h1>

I CSS:

h1 {
font-size: xx-large;
color: #ff0000;
}

Den ble forresten rød også!

 

Så enkelt er det!!!

 

color: #rrggbb; er fargen på teksten,

font-family: x; er skrifttypen,

font-size: x; er størrelsen,

text-align: x; er posisjonen til teksten, osv.

Lenke til kommentar

ahh.. digg.

 

men... hmm...

så jeg bruker bare valige html koder og legger til CSS?

 

..en ting til.. la oss si jeg har en font som heter huhu3. Kan jeg da bruke den? Det er jo ikke en font som ikke er helt vanlig å ha. Hva skjer da?

Endret av aog
Lenke til kommentar
ahh..  digg.

 

men...  hmm...

så jeg bruker bare valige html koder og legger til CSS?

 

..en ting til..  la oss si jeg har en font som heter huhu3. Kan jeg da bruke den? Det er jo ikke en font som ikke er helt vanlig å ha. Hva skjer da?

Ja, eventuellt kan du basere hele designet ditt på CSS (Toolshed kommer sikkert til å insistere på at du gjør det ;) )

 

Hmm, er ikke helt sikker, men jeg tror du har to alternativer:

Få brukeren til å laste ned fonten (anbefales ikke, det er nok mange som ikke vil gjøre det og snur med en gang de kommer inn på siden din).

Gjør all tekst som inneholder den fonten om til bilder.

Lenke til kommentar
Da vil sannsynligvis besøkende se teksten som Times :yucky: eller hva de har definert som standardfont. Du kan definere hvilken font som skal vises om de ikke har huhu3 installert, men det er lite poeng i å bruke denne fonten i det hele tatt, da sikkert bare 1/1000 har denne installert.

oki.. så det er ikke mulig å få leseren til å instalere fonten hos dem da? eller?

(ikke at det er noe problem å bruke en av standard fontene, men det er greit å vite.)

 

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...