Gå til innhold

Fraskrive seg ansvar privat salg


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte nylig en pc på tilbud påpower. Har nå en som vil kjøpe den for mer enn jeg betalte for den.

Har valget mellom å levere den inn til power og få pengene tilbake eller selge den og tjene meg 1500kr.

Jeg har sagt til han i melding på Finn om at jeg ønsker å ikke stå ansvarlig om det skulle oppstå mangler på varen, det får han ta opp med Power.

Har jeg mitt på det rene når vi har avtalt dette skriftlig på Finn sin meldingsfunksjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du har avtalefrihet sånn generelt mellom to privatpersoner, men jeg vet ikke om det finnes noe som skulle forhindre dette. Uansett har personen du selger til bedre rettigheter og service mot Power enn mot deg(forbrukerkjøpslov vs kjøpslov), så det er ingen grunn til at han skulle gå gjennom deg om noe skulle skje.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

«kjøpsloven § 3.Avtale og handelsbruk.

Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene.»

Jeg tolker overnevnte som at du kan avtale deg vekk fra bestemmelsene i kjøpsloven slik du har gjort. Har du det skriftlig avtalt er det tilstrekkelig om det senere skulle oppstå en tvist. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...