Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Reise til utland og negativ test


Anbefalte innlegg

Skal reise til utlandet etter 5. juli. Er ikke vaksinert.

I den anledning må jeg legge frem negativ test ved ankomst til utland. Testen må være av type PCR og ikke være eldre enn 72 timer.

Har testet meg selv kommunalt noen ganger og erfart at jeg venter på testsvar ca. 8-36 timer.

Jeg har prøvd å finne ut hva som gjelder i forhold til testing når jeg skal ut og reise. Kan jeg ikke bare melde meg opp til test via helsenorge.no som jeg alltid har gjort tidligere? Gjennom siden for Koronasertifikat får man lastet ned en PDF som heter "EU/EEA Digital Covid Certificate". Den inneholder en QR kode og informasjon om negativ test, test type (Nucleic acid amplification with probe detection). Men den inneholder også følgende tekst med små bokstaver: "This certificate is not a travel document."

Har jeg funnet riktig dokument? Er dette papiret jeg skriver ut og har klart ved ankomst i utland?

 

Tilleggsspørsmål: Mange private aktører tilbyr corona test og sertifikat til tusenvis av kroner. Hva er poenget med dette? Testen som gjennomføres kommunalt er jo gratis og tar ikke lang tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testen som gjennomføres kommunalt er vel kun ment for personer som tror de er syke - ikke for personer som skal ha reise-dokumenter?

I min kommune har de litt ledig kapasitet og noen timer (2 dager i uka) er avsatt til folk som skal reise (test uten medisinsk grunnlag koster 500 kroner per test).  Problemet er at det tar tid å få resultatet og kravene til når testene må tas varierer fra land til land.

Jeg skal på jobb-reise 20 juli, og det kreves to negative tester tatt 96 og 72 timer før avreise. Ikke alle typer tester godtas. Et eget skjema (på papir - utstedt av myndighetene i destinasjonsland) må brukes for å registrere test-resultatene. I tillegg må det stemples av helse-foretaket som tar testen - og dette foretaket må være forhåndsgodkjent av myndighetene i destinasjonsland. Papiret må dessuten signeres av en lege - dvs at jeg kan ikke benytte test-klinikken på Gardermoen (ingen lege her). Både private og offentlige legesentre er jo stengt i helgene, så det ble plutselig umulig å få tatt disse testene innenfor påkrevd tidsrom!

Jeg blir i tillegg testet når jeg ankommer destinasjon og i de påfølgende 3 dager .... Tror det er lurt å sjekke litt i forkant hva som kreves i hvert land. Ingen standard her, ser det ut som.

Regner med mye kø-ståing! For meg er det ubegripelig at folk reiser frivillig nå ...

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/1/2021 at 6:56 PM, helsten2 said:

For meg er det ubegripelig at folk reiser frivillig nå ...

Mange har nær familie i utlandet som ikke har sett en på 1 år eller mer.  Slikt burde egentlig gå inn under nødvendig reise av velferdshensyn.  Hva er poenget med at reiser til begravelse kategoriseres som nødvendig, når det per definisjon er for sent å besøke personen.  Ganske tullete. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...