Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kosthold og livsstilendring


Bitmog

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Les gjerne gjennom og kom med innspill - trenger så mye hjelp jeg kan få ! :D 

Jeg har etter mange år nå tenkt meg litt om og har lyst å begynne og leve et sunt og godt liv. Jeg er 189 høy veier 138 kg, og er bra overvektig. Jeg vil gjerne ned til et akseptabelt nivå for meg og det jeg har sett for meg er 100-110 som en start og er innstilt på at dette tar tid og er vanskelig. 

Nå har jeg begynt litt i det små og har tatt noen grep som er:

1. Spise sunt og godt, bytte ut med fullkorn og spise fullkorns knekkebrød.

2. Spise mer fisk og kylling. Har spist lite av dette i det siste.

3. Gå 30m-1t hver dag i varierende tempo. Har hatt cirka 0 aktivitet de siste åra.

 

Forslag til matplan/kosthold

 

Frokost/Lunsj - Spiser normalt ikke frokost

2-3 knekkebrød (100% fullkorn) 

2 skiver med krydderskinke eller ost

2-4 skiver med paprika

1 Kaffekopp

 

Mellommåltid

1 yoghurt (gresk sort?)

1eple eller banan

1 knekkebrød m kremost

 

Middag

Fisk m ris og brokkoli eller Kylling m ris og brokkoli eller fullkornpasta med salat og kylling?

 

Mellommåltid (Sløyfe?)

Samme som sist eller ?

 

Kveldsmat

Omelett/Egg m grovt brød eller fullkorns knekkebrød tilbehør kan være salat/brokkoli grønnsaker. Paprika og diverse. 

 

Hvis jeg har forstått det riktig så handler vekttap om at jeg må ha et energiunderskudd. Altså jeg må spise færre kalorier enn det jeg forbrenner - hvor mye jeg må ha vet jeg ikke helt konkret og tar gjerne i mot tips og innspill. 

Takk på forhånd ❤️ 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d5cb6...f2c

Kutt ned/kutt ut brød, pasta, ris, potet og fyll heller på med rene kjøtt- og fiskeprodukter, grønnsaker, meieriprodukter, litt frukt. Prioriter smarte karbohydrater (havregryn, frukt osv) eller enn raske karbohydrater (hvetemel, sukker). 

Løft vekter og løp eller gå deg noen turer i ny og ne. 

Lykke til ❤️ 

Anonymous poster hash: d5cb6...f2c

Lenke til kommentar

Kult at du er i gang! 

Jeg er ingen ekspert, men det som har fungert for meg, er å spise akkurat det samme som før, bare MYE mindre. Vektnedgang handler jo som du skriver i hovedsak om å ha et kaloriunderskudd, men vær forberedt på at det kan være jævlig slitsomt å være sulten og innta for lite energi. Det kan gjøre det ekstra tungt å trene og bevege på seg, men fortvil ikke: Det blir lettere etterhvert, hold ut! :)

Når jeg har trålet forum, poster og fått tips av venner og bekjente er en gjenganger at de sier du MÅ starte å telle kalorier og gjøre masse store endringer i kostholdet og innføre kjempestrenge planer uten noe rom for slack, med harde treningsøkter osv. Dette ville jeg gitt litt faen i; store vane- og kostholdsendringer er ikke bare å gjøre over natten, og om du gjør det er det vanskelig å holde på dem.

Så min anbefaling er egentlig å Innføre endringer litt gradvis, spis det du liker, men mindre, sette deg gode mål, feire målene dine når du når de, gi deg selv litt slack og finn noen å støtte deg på.

Ønsker deg masse lykke til! 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest d5cb6...f2c said:

Kutt ned/kutt ut brød, pasta, ris, potet og fyll heller på med rene kjøtt- og fiskeprodukter, grønnsaker, meieriprodukter, litt frukt. Prioriter smarte karbohydrater (havregryn, frukt osv) eller enn raske karbohydrater (hvetemel, sukker). 

Løft vekter og løp eller gå deg noen turer i ny og ne. 

Lykke til ❤️ 

Anonymous poster hash: d5cb6...f2c

Det var litt planen min og, eventuelt bytte ut slik at jeg får fullkorns ris/pasta men i mye mindre mengder enn før.  Takk for at du kommenterte :)

1 hour ago, steinrawr said:

Kult at du er i gang! 

Jeg er ingen ekspert, men det som har fungert for meg, er å spise akkurat det samme som før, bare MYE mindre. Vektnedgang handler jo som du skriver i hovedsak om å ha et kaloriunderskudd, men vær forberedt på at det kan være jævlig slitsomt å være sulten og innta for lite energi. Det kan gjøre det ekstra tungt å trene og bevege på seg, men fortvil ikke: Det blir lettere etterhvert, hold ut! :)

Når jeg har trålet forum, poster og fått tips av venner og bekjente er en gjenganger at de sier du MÅ starte å telle kalorier og gjøre masse store endringer i kostholdet og innføre kjempestrenge planer uten noe rom for slack, med harde treningsøkter osv. Dette ville jeg gitt litt faen i; store vane- og kostholdsendringer er ikke bare å gjøre over natten, og om du gjør det er det vanskelig å holde på dem.

Så min anbefaling er egentlig å Innføre endringer litt gradvis, spis det du liker, men mindre, sette deg gode mål, feire målene dine når du når de, gi deg selv litt slack og finn noen å støtte deg på.

Ønsker deg masse lykke til! 

Klar over at det kan være veldig slitsomt, det får jeg bare prøve å takle på en måte. Problemet mitt er at jeg stort sett ikke lager mat, blir mye frossenmat og pizza. Men hvis jeg nå har en gyllen mulighet til å lage litt mat og eventuelt lære nye ting på denne reisen så er jo det bare bonus for meg tenker jeg.

Har forsåvidt tatt i bruk Lifesum for å telle kalorier. Dette mest i starten for å få et slags forhold til mat hva som inneholder mye og lite kalorier, men også finne ut av hva som er proteinrikt inneholder mye fett og karbohydrater. Dette er ikke noe jeg kan holde på med i det lange løp tror jeg. Har heller ikke planer om å ha nei-mat, men heller i moderate mengder. Må også være rom for å leve livet, men til mye mindre grad enn før :D 

Tusen takk for tips! ❤️ 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Update :)

 

Sikkert ingen som bryr seg, men uansett. Jeg har nå helt siden jeg startet dette i 2021 gått fra 138-140kg til 100kg :D er varig aktiv, trener 3-4 ganger i uka og ikke holdt meg til begrenset mat, spiser helt normalt, bare i mindre mengder og tar sunne valg og velger magre produkter. Ekstremt tøft å se tilbake på denne tråden og se at, ja.. JEG KLARTE DET og nå er jobben å holde vedlike og fortsette sakte men sikkert :D 

Jaja, da var det sagt :) om mulig, kanskje motivasjon for noen? :) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...