Gå til innhold

Snitt for Vg2.


Mans

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bare lurer på noen få ting.

Først og fremst, når man skal søke for skole for vg2, skal fu regne ut sluttkarakteren til alle fag også dele på antall mengde karakterer, eller skal du bare plusse alle AVGANGSFAG også dele med 5? Fordi det er bare 5 avgangsfag i vg1 studiespesialisering.

Og hvis man har gjort det litt dårlig på fag som er gjennomgående (kommer ikke på vg1 vitnemål), er det mulig å forbedre de karakterene i vg2 og 3? 
 

Hvis jeg ønsker å forbedre karakter på gjennomgående fag og ta opp de i vg2, bytter karakteren basert på vg1 eller vg2? 
 

Jeg klarer ikke helt å forklare hva jeg mener, håper dere forstår. Jeg stresser litt nå fordi jeg ikke har gjort det godt på ALLE fag. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Mans skrev (På 15.6.2021 den 20.42):

Hei. Jeg bare lurer på noen få ting.

Først og fremst, når man skal søke for skole for vg2, skal fu regne ut sluttkarakteren til alle fag også dele på antall mengde karakterer, eller skal du bare plusse alle AVGANGSFAG også dele med 5? Fordi det er bare 5 avgangsfag i vg1 studiespesialisering.

Og hvis man har gjort det litt dårlig på fag som er gjennomgående (kommer ikke på vg1 vitnemål), er det mulig å forbedre de karakterene i vg2 og 3? 
 

Hvis jeg ønsker å forbedre karakter på gjennomgående fag og ta opp de i vg2, bytter karakteren basert på vg1 eller vg2? 
 

Jeg klarer ikke helt å forklare hva jeg mener, håper dere forstår. Jeg stresser litt nå fordi jeg ikke har gjort det godt på ALLE fag. Takk.

Heisann!

1. Når du søker til ny videregående så er det alle karakterer fra foregående år så vidt jeg vet. Dvs. om du skal søke deg til VG2, så er det ALLE karakterer fra VG1 som teller, og ikke kun avgangskarakterer. Da må du summere alle karakterene og dele på antall karakterer for å få snittet ditt.

2. Fag som ikke er avgangsfag VG1 kan du fint forbedre i senere år. På f.eks. studiespesialisering er dette fag som norsk, gym osv. som ikke gir standpunktskarakter før enn i utgangen av VG3.

3. Usikker på hva du mener. Om du fikk 3 i norsk vg1, så er det ingenting i veien for at du kan få 6 på vg2/vg3. Når du til syvende og sist skal søke jobb/høyere utdanning så er det standpunktkarakterene som telles, ikke de "gjennomgående" karakterene fra tidligere semestre. 

Om du f.eks. er misfornøyd med en standpunktskarakter du har fått tidligere, så kan du melde deg opp som privatist i faget og forbedre karakteren i et senere år. Du vil fortsatt få søke høyere utdanning med førstegangsvitnemål så lenge dette gjøres mens du enda går på vgs. 

 

Håper det hjalp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...