Gå til innhold

Eldre printer på Windows 10 - bingo?


Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg fikk nylig en multifunksjonsprinter jeg skal ta i bruk, en EPSON Stylus Photo PX820FWD. 

Etter veldig mye om og men, har jeg koblet den til mitt trådløse nettverk og fått lagt den til på PC-en min (WIN10 64bit). MEN: Det virker som det er helt tilfeldig om den vil printe eller ikke. Når jeg skal skrive ut kommer printeren opp som "tilkoblet" og jeg kan endre på instillinger. Når jeg trykker "print" jobber den litt, og både windows dialogboks og "print queue" viser som oftest "error printing" etter litt tid. Ca. halvparten av gangene kommer plutselig utskriften likevel, de andre gangene virker det bare som at printeren ikke klarer å skrive ut. Noen få ganger kommer det en halv side av det jeg skriver ut, før printeren selv avbryter, uavhengig av feilmeldinger. Andre ganger kommer det flere foregående utskrifter på rad når printeren blir skrudd av og på igjen. Blekknivå vises ikke i noen menyer på PC-en. 

Nesten hver gang jeg starter en utskrift vil printeren vise "printing" og forberede et ark, uten at det skjer noe mer. Etter et minutt eller to viser den "canceling" og kjører arket tilbake. Etter det kan den på ubestemt tid finne på å vise "printing" igjen, uten at det skjer noe som helst.

Når jeg skriver ut fra mobil og fra printerens egen meny funker den helt normalt. (men den kan ikke skrive ut dokumenter fra USB o.l., så det MÅ jeg bruke PC til)

Jeg har selvfølgelig vært gjennom det obligatoriske "tomme" patronerbyttet. EPSON lar meg ikke laste ned og oppdatere firmware utenom deres "portal" via printerens interface i nettleser (Som ikke funker til å opggradere firmware lengre). Jeg har ikke kabel for å koble den direkte til PC-en. Printeren er installert med drivere gjennom windows update. (I tillegg til at jeg har manuelt lastet dem ned for å legge de til enheten i "device manager"). 

Nettverkstilkoblingen er god ifølge nettverksstatus på printeren og PC er tilkoblet med kabel i router. 

Noen som har gode tips eller anbefalinger, eller må jeg bare fortsette å håpe at den vil når jeg trenger det? 

PS: Nå har jeg hatt gleden av å holde på i tre timer for å få installert printeren og skrevet ut 5 sider...  Dette føles ikke en dataingeniør verdig..

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Melonskall skrev (44 minutter siden):

Har du lagt den til via Windows Update i tillegg til å legge den til manuellt via device manager?

Har forsøkt begge deler, ja! 

Har siden jeg skrev innlegget fortsatt å finne feil, og klarte til slutt å gjennomføre firmware update. Liten forskjell utenom at INK-levels vises i dialogboksene i windows..

Det kan se ut som et av problemene "Timeout"-innstilling. I EpsonNetConfig (program fra Epson) fant jeg noen timeout-innstillinger under "network". Jeg doblet verdiene, og da virker det litt mer stabilt. I alle fall har de siste par dokumentene jeg har forsøkt å skrive ut, kommet som normalt, men det tar opp til 2-3 minutter før printeren mottar noe som helst, uavhengig av størrelse, og starter å printe.. Windows og "print queue" kan fortsatt meddele "error", men utskriftene kom til slutt, likevel..

Lenke til kommentar

Tviler på at det er nettverket ditt. Husker jeg også hadde problemer med en HP skriver, endte opp med å heller bruke kabel og flytte printeren mellom maskiner. Jeg antar at nettverkskortene som brukes er dårlige eller veldig dårlig konfigurert for oppgaven.

Er den koblet til trådløst eller med nettverkskabel? Jeg kan ikke huske å ha hatt nevneverdige problemer med nettverksskrivere som har blitt koblet til med nettverkskabel.

Lenke til kommentar
Melonskall skrev (8 timer siden):

Tviler på at det er nettverket ditt. Husker jeg også hadde problemer med en HP skriver, endte opp med å heller bruke kabel og flytte printeren mellom maskiner. Jeg antar at nettverkskortene som brukes er dårlige eller veldig dårlig konfigurert for oppgaven.

Er den koblet til trådløst eller med nettverkskabel? Jeg kan ikke huske å ha hatt nevneverdige problemer med nettverksskrivere som har blitt koblet til med nettverkskabel.

Koblet til trådløst da jeg ikke har Eth i nærheten av der jeg ønsker å ha printeren, men det kan se ut som jeg skal skaffe meg en liten switch og flytte printeren. Jeg bruker den ikke så enormt mye uansett, så jeg kan like godt bruke kabel. 

Det er bare så ergelig at det skal være så mye tull og styr med slike ting. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...