Gå til innhold

Testing av lydkvalitet på lydkort


Anbefalte innlegg

Jeg har testet noen lydkort i Right Mark får dere som er interisert i dette.

 

Lydkortene jeg har testet er:

 

-Dell 500m bærbar maskin med Sigmatel 9750 lydchip

-Creative Audigy 2 NX

-Creative Audigy 2 ZS

-Creative Mp3+

-Echo Indigo (PCMCIA lydkort til bærbar)

 

Ligger også noen tester jeg gjorde for over 3 år siden på S/Pdif kabler, om det er mulig å høre forskjell på dem osv. og en test på MP3 formatet (visste jo at det ikke var mulig å høre forskjell på digitale kabler men måtte bare bevise det for endel HIFI idioter).

 

Adressen er: www.geocities.com/bn17636

Endret av JensPetrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei jada fikk bare latter når jeg leste det kom på A sheep stereo cable!

Flotte tester :thumbup:

Man kunne jo tro at jeg mente en "lam" stereo kabel, men det var altså ikke det jeg mente. Ikke heng dere opp i språket, det er innholdet som teller på den siden. Egentlig gjorde jeg de testene for min egen del og skulle jeg laget en proff hjemmeside ville det nok blitt færre skrivefeil, men det er ikke uvanlig med skrivefeil på andre sider heller da!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har testet noen lydkort i Right Mark får dere som er interisert i dette.

 

Lydkortene jeg har testet er:

 

-Dell 500m bærbar maskin med Sigmatel 9750 lydchip

-Creative Audigy 2 NX

-Creative Audigy 2 ZS

-Creative Mp3+

-Echo Indigo (PCMCIA lydkort til bærbar)

 

Ligger også noen tester jeg gjorde for over 3 år siden på S/Pdif kabler, om det er mulig å høre forskjell på dem osv. og en test på MP3 formatet (visste jo at det ikke var mulig å høre forskjell på digitale kabler men måtte bare bevise det for endel HIFI idioter).

 

Adressen er: www.geocities.com/bn17636

Hei,

 

Jeg har en har en Inspiron 500m og vurderer å kjøpe enten Audigy 2 NX eller MP3+ for å få litt bedre lyd. Jeg kobler PC'en til et 5 år gammelt surround-anlegg til 12,000. Anlegget har Dolby Pro Logic dekoder, men ikke Dolby Digital eller DTS dekoder. Det har imidlertid innganger for senter, front og bakhøyttalere slik at jeg kan koble til en ekstern Dolby Digital/DTS dekoder. I denne sammenheng har jeg noen spørsmål:

 

1. Hvor mye bedre blir egentlig lyden?

 

2. Hvilket kort bør jeg velge? Jeg vil helst ha Audigy 2 NX kortet, men det er et irritasjonsmoment som holder meg tilbake: jeg har lest at det ikke er mulig å sende bassen til fronthøyttalerne (bort fra senter og bakhøyttalerne). Jeg vurderer likevel å kjøpe dette kortet i stedet for MP3+ for å få litt bedre lyd og fjernkontroll. Da må jeg bare ta til takke med Dolby Pro Logic dekodingen i forsterkeren min (for å få bassen i fronthøyttalerne). Synspunkter?

 

3. Er det mulig å styre Windows Media Player'en med fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
Jeg har en har en Inspiron 500m og vurderer å kjøpe enten Audigy 2 NX eller MP3+ for å få litt bedre lyd. Jeg kobler PC'en til et 5 år gammelt surround-anlegg til 12,000. Anlegget har Dolby Pro Logic dekoder, men ikke Dolby Digital eller DTS dekoder. Det har imidlertid innganger for senter, front og bakhøyttalere slik at jeg kan koble til en ekstern Dolby Digital/DTS dekoder. I denne sammenheng har jeg noen spørsmål:

 

Først vil jeg anbefale deg å selge Dell'en og kjøpe deg en Bærbar med S/Pdif utgang og samtidig selge den gamle surround forsterkeren og kjøpe en med Dolby Digital / DTS og S/Pdif inngang. Da får du digital lyd helt frem til forsterkeren.

 

Det finnes to typer S/Pdif utganger på pc'er og lydkort. Begge gir perfekt lyd på Dolby Digital og DTS fordi den lyden er pakket inn i ett eget format som kommer uforandret inn i forsterkeren. Når det gjelder PCM lyden som brukes til vanlig stereo blir det litt verre. Her skiller de to typene seg ved at den ene resampler den opprinnelige lyden til 48 KHz (dette er pga en idiotisk AC97 standard) og ødelegger lydkvaliteten. Slik har alle Creative sine lydkort fungert i mange år. Den andre typen er lydkort som er mye bedre som sender PCM signalene "bit perfect" til forsterkeren. Desverre så tviler jeg sterkt på om lydchippene i bærbare PC'er sender "bit perfect" signaler på S/Pdif utgangen. Hadde vært interesant å tatt en test på dette!

 

Om Audigy NX sender "bit perfect" vet jeg ikke men M-audio sine USB lydkort gjør nok dette. Du finner de på Procom.no. Da får du lyden garantert perfekt helt inn i forsterkeren.

 

1. Hvor mye bedre blir egentlig lyden?

 

Med Audigy 2 NX vil du ikke merke noe eller veldig lite forskjell i lydkvaliteten. Det er fordi lydchippen i din Dell 500m er av så bra kvalitet at forsterkeren vil maskere støyen på lydkortet, men pass på at lydnivået er skrudd på maks i mixeren i windows. Høyest mulig linjesignal gir alltid best lyd. Da mener jeg ikke at du skal spille på full guffe men at linjesignalet skal være på maks og heller senke volumet på forsterken. Med PCMCIA lydkortet Echo Indigo vil du merke endel bedre lyd fordi den har så høyt linjesignal. Faktisk høyere en dyre CD spillere.

 

2. Hvilket kort bør jeg velge? Jeg vil helst ha Audigy 2 NX kortet, men det er et irritasjonsmoment som holder meg tilbake: jeg har lest at det ikke er mulig å sende bassen til fronthøyttalerne (bort fra senter og bakhøyttalerne). Jeg vurderer likevel å kjøpe dette kortet i stedet for MP3+ for å få litt bedre lyd og fjernkontroll. Da må jeg bare ta til takke med Dolby Pro Logic dekodingen i forsterkeren min (for å få bassen i fronthøyttalerne). Synspunkter?

 

Dolby Digital blir noe helt annet enn Dolby Pro Lodritt. Vil igjen anbefale å fikse deg en ordentlig surround forsterker så du i stedet får digital lyden helt inn i forsterkeren. Om Audigy 2 NX ikke kan fikses så den sender bassen til kun front høyttallerne vet jeg ikke. Glemte å sjekke dette. Forresten så er jeg sterkt motstander av å bruke senter høyttalere i ett hjemmekino annlegg men det er en helt annen diskusjon. Får å få garantert god lyd vil jeg derfor anbefale M-audio Sonica som koster 650 kr eller noe og kjøpe en hjemmekino forsterker med digital inngang. Er 95% sikker på at dette lydkortet sender lyden "bit perfect" på S/Pdif utgangen. Så vil jeg anbefale å kutte ut senter høyttalleren helt. Det er mange fordeler med dette. Blant annet da låter musikken veldig bra i Pro Logic så man slipper å velge om fra surround mode til stereo mode når man skal spille musikk. Dessuten så er senter høyttaleren av en annen konstruksjon og gir en annen lyd enn fronthøyttalerne så det gir dårlig lyd så lenge ikke senter høyttaleren er akkurat samme som fronthøyttalerne.

 

3. Er det mulig å styre Windows Media Player'en med fjernkontrollen?

 

Sikkert mulig med riktige plug ins. Men vil heller anbefale Sapphire fjernkontrollen som Komplett selger, den går på radiosignaler og går gjennom både tak og vegger.

 

Håper komentarene er til hjelp. Du vil sikkert få god lyd med Audigy 2 NX også men ikke den beste lyden. Det får du kun med "bit perfect" S/Pdif signaler hele veien inn i forstekeren.

Endret av JensPetrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...