Gå til innhold

Taper på brikkemangel, men må ta noe av skylda selv: - Hamstret brikker som dopapir


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, PingEnt said:

Du er heldig om du enkelt kan skifte batteri uten lodding. Å oppgradere RAM er ofte umulig, det samme gjelder lagring. 

Det stemmer ikke i det hele tatt. Har skiftet batteri på mange nye laptop. Ingen lodding. Det er noen som har utskiftbar RAM men ikke alle. De aller fleste har utskiftbar SSD. (Enkelte modeller fra Microsoft Surface kan man vel gjøre lite med, på grunn av limingen, men det er vel et unntak.)

https://www.ifixit.com/Guide/Microsoft+Surface+Battery+Pack+Replacement/12587

Hvilke PC er det som krever lodding for å skifte batteri ? Har i alle fall aldri sett noe slikt.

Hva med link til servicemanual?

Både PC'er og mobiler har blitt mer kompakte, men de er fortsatt og for det meste modulære med en del utskiftbare komponenter.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, arne22 said:

Det stemmer ikke i det hele tatt. Har skiftet batteri på mange nye laptop. Ingen lodding. Det er noen som har utskiftbar RAM men ikke alle. De aller fleste har utskiftbar SSD. (Microsoft Surface kan man vel gjøre lite med, på grunn av limingen, men det er vel et unntak.)

Hvilke PC er det som krever lodding for å skifte batteri ? Har i alle fall aldri sett noe slikt.

Hva med link til servicemanual?

Både PC'er og mobiler har blitt mer kompakte, men de er fortsatt og for det meste modulære med en del utskiftbare komponenter.

 

Hva definerer du som modulær? At man kan skifte ut en komponent med en helt lik komponent? Det er ikke min definisjon. Modulær vil for meg si at jeg kan bytte ut en komponent med en annen som følger samme standard. Det er ikke tilfelle med mobiler, og ikke tilfellet med RAM, batteri eller lagring på flere bærbare (XPS tablet, Macbook, Huawei, Samsung Galaxy-laptoper, osv)

Lenke til kommentar

Vel. Har 3 stk nye Huawei laptop og en Samsung laptop. Hadde nok ikke kjøpt noen av den hvis jeg ikke kunne skifte SSD og batteri. Husker ikke nøyaktig hva jeg så inne i der, men det er nok en del flere komponenter som kan skifes. Alle 4 har bakplate som kan skrus av, og det er vel en grunn til at dette er mulig? Alle de 4 PC'ene har rambrikker som ikke kan byttes, det er (desverre) rett. Ingen av dem er limt. Det ville vært en "no go". Vurderer graden av modularitet og reparerbarhet som svært viktig.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, arne22 said:

Vel. Har 3 stk nye Huawei laptop og en Samsung laptop. Hadde nok ikke kjøpt noen av den hvis jeg ikke kunne skifte SSD og batteri. Husker ikke nøyaktig hva jeg så inne i der, men det ernok en del flere komponenter som kan skifes. Alle 4 har bakplate som kan skrus av, og det er vel en grunn til at dette er mulig? Alle de 4 PC'ene har rambrukker som ikke kan byttes, det er (desverre) rett.

Jeg tenker mer på tablet-modellene som var Windows-kompatible.

Uansett ville jeg ikke si de er modulære utover M2-lagring. Jeg kan ikke skifte batteri uten å kjøpe et helt likt. Hvis jeg har flaks kan jeg kjøpe neste generasjons batteri, men det er sjeldent. RAM er som du sier loddet fast. 

Lenke til kommentar

For PC så har det nok blitt et krav til "veldig lett og veldig transporterbar" og det har nok gått ut over modulariteten. En veldig positiv utikling i så måte er USB-C laderen. Før måtte man ha en stor skuff med ladere, for ikke å snakke om en haug med ladrere når man skulle ut på reise. Nå kan man bruke en lader til alle PC'er og alle mobiltelefoner. Det er en kjempe positiv utvikling i riktig retning. Det var det snakk om i mange år, før det endelig skjedde.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, arne22 said:

For PC så har det nok blitt et krav til "veldig lett og veldig transporterbart" og det har nok gått ut over modulariteten. En veldig positiv utikling i så måte er USB-C laderen. Før måtte man ha en stor skuff med ladere, for ikke å snakke om en haug med ladrere når man skulle ut på reise. Nå kan man bruke en lader til alle PC'er og alle mobiltelefoner. Det er en kjempe positiv utvikling i riktig retning.

Men har lite eller ingenting med modularitet å gjøre. Utenom Macbook og Surface ladet de aller fleste bærbare med standard kontakter før USB-C også.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, PingEnt said:

Utenom Macbook og Surface ladet de aller fleste bærbare med standard kontakter før USB-C også.

Av ca 10 PC'er av denne typen som jeg har liggende så er det bare 2 identisk like PC'er fra HP som har ladere som går om hverandre. Har en pappeske med ladere og det er alltid et styr å finne fram riktig lader til riktig PC.

For de nye PC'ene som jeg har kjøpt nå, og de nye mobiltelefonene så kan jeg bruke en enkelt lader for alle sammen. (Som har USB-C)

Det reduserer i alle fall behovet for å produsere ladere, hvis man kan bruke en lader i stedet for 10 ladere.

For det første så bør tekniske produkter være produsert slik at de er holdbare. For det annet bør de være reparerbare og modulære i den forstand at produkter og komponenter kan brukes om hverandre.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...