Gå til innhold

Har 7 vifter, hvor skal de sitte?


EDB

Anbefalte innlegg

Jeg har et Raidmax kabinett.Jeg har 7 80X80mm vifter.4 foran nede,1 i døra og 2 bak.Nå har jeg ikke tatt med psu vifta da.Men spørsmålet er som følger:Er det smart og ha de viftene der for og få best mulig sirkulasjon i kabinettet.Og de som skal blåse inn, hvilket av dem er det.

Er vel best med flest inn har jeg lest/hørt.Men hvor skal de stå hen og hvor skal de som blåser ut stå hen. Hvis noen av dere har et bedre forslag en de stedene jeg foreslo så bare si ifra :D

 

Be aware of skriveleif's

 

 

Mvh

 

 

 

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik har jeg det i mitt Chieftech Bigtower;

 

2 i fronten (montert 1 i front av hver harddisk) som suger luft inn.

 

2 bak som suger luft ut av kabinettet.

 

1 i siden som suger luft ut av kabinettet.

Dette fordi jeg har en Zalman kjøler m/vifte der denne viften trekker varme fra prosessoren og pøser den ut mot sidepanelet. Derfor brukes viften i sidepanelet som en ekstra hjelp til å få den varme prosessorluften ut av kabinettet. Dessuten har jeg et Radeon 9800 Pro- kort like under CPU som også skaper litt varme. Greit å få trukket denne lufta ut samme veien, + at noe av denne varme luften blir trukket ut bak også.

 

I toppen (over PSU) har jeg en vifte som trekker evnt. overskuddsvarme fra CPU og grafikkortet (som jo stiger oppover i kabinettet) ut derfra.

 

I tillegg er det jo en vifte i PSU som suger luft ut av kabinettoppen.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Du ville jo få et enormt overtrykk hvis du hadde både foran og siden (5 vifter) som blåser inn..

Nej.

Utsugen (de två där bak plus PSU) jobbar i "medtryck" medan inblåsfläktarna jobbar i mottryck. Detta medför att PSU-fläkten ensam är i paritet med 2-3 av inblåsfläktarna, särskilt om man har dammfilter framför dem.

 

Själv skulle jag sätta utsugfläktarna (utom PSU) på lågvarv (ca 6V) och köra insugsfläktarna så fort som acceptabel ljudnivå tillåter.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Viftene fremme bør ha filter og blåse inn.

Viftene bak trenger ikke ha filter siden luften blir blåst ut og ikke inn, de bør vere plassert høyt oppe (kanskje en i topp som blåser ut.

Plasseringen av viftene bør gjøres slik at du ikke får motgående luftstrøm, rydd opp i kabler og lignende.

Du kan kjøre viftene på 7V så får du et behagelig lydnivå, med 7vifter bør kabinettet vere kaldt nok til å tåle litt påkjenninger uten å stige så mye i temperatur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...