Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reparasjon av ødelagt laderport


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var uheldig og mistet laptopen min i gulvet med laderen i. Det resulterte i at laderporten ble skadet. Laptopen lader fortsatt om man holder laderen fast i spesielle vinkler, men slutter å lade igjen om jeg kjører tyngre programmer. Antageligvis har koblingen mellom laderporten og hovedkortet blitt skadet/brutt.

Derfor vil jeg tro at selve laderporten må erstattes. Problemet er at den er loddet direkte til hovedkortet, så det er ikke bare å kjøpe ny.

Jeg har vært i kontakt med flere reperatører, men ingen tilbyr denne typen reparasjoner. Det nærmeste jeg har kommet er Elcare Nordic som sa de kunne erstatte selve hovedkortet, noe som vil bli veldig dyrt med tanke på at bare hovedkortet koster rundt 5000kr(ny laderport koster 100kr).

Er det noen som vet om reparatører rundt Oslo-området som utfører slike reparasjoner?

Laptopen er en Lenovo Y540-17.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende en innboforsikring kan være løsningen. Det koster typisk 1000-3000 å bruke forsikringen, og hovedkortet blir erstattet. Det er bare slik "reparasjons-industrien" rundt om i verden har blitt. De bytter ut hele greia, lodder ikke noe selv. Forvent at data blir sletter på maskinen, ta backup/kopier ut viktige filer (og savedata).

Jeg fant en guide til utskifting av denne porten på en annen modell, på denne så er ladeporten en egen kabel som går til hovedkortet, som kan erstattes.

Service-manual for din maskin viser at det mest sannsynlig stemmer at porten er loddet direkte på hovedkortet.

Manual her: https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/legion_y540-17irh_pg0_hmm_201904.pdf

Ifixit for Lenovo ThinkPad T431S: https://www.ifixit.com/Guide/Lenovo+ThinkPad+T431S+Charging+Port+Replacement/131314

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...