Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommunen bruker vår private vei - Veirett/hevd?


daruu

Anbefalte innlegg

Hei.

Kort fortalt - Vi eier veien til naboeiendommen, de har da veirett tinglyst i 76. I 1979 ble det skilt ut 50m2 tomt der å satt opp et kommunalt pumpehus med borrepumpe i. 

Dette har blitt lite brukt, kun et par sporadiske sjekker i året virker det som de siste 5-10 årene. Men nå har altså kommunen bestemt at de skal begynne å bruke det for fult(uten å si noe til oss i det hele tatt), og det vil si at det har gått masse lastebiler og personbiler over vår vei, midt i teleløsningen. Veien er rimelig ødelagt på deler av strekket, å har aldri vært dimensjonert for lastebiltrafikk. Snakket med de, å de skulle fikse veien etter seg sa de. De skulle også bytte/gjøre masse på pumpehuset utover våren, så da kom det til å bli en del mer trafikk. I tillegg så må de vel ha tilgang til vedlikehold også senere.

Dette er vel noe som på en eller annen måte burde skrives ned i en slags kontrakt? Både mtp nå, og i fremtiden.

Jeg skal ikke være urimelig, men at de kjører over og skader vår vei mener jeg en selvfølge at de må ordne opp i. De har sannsynligvis brukt veien siden 79/tidlig 80 tallet, men det er usikkert om de noen gang har betalt for/gjort noe vedlikehold av veien. Har kommunen hevd på lik linje som en privatperson? Spiller det evt noen rolle at eiendommen de skal til ligger på en eiendom som har veirett igjen av noen andre (meg)?

 

Jeg syntes det for så vidt er ille nok å måtte holde vei til naboen (men det viste vi nå om når vi kjøpte), nå må vi plutselig holde vei til kommunen også tydeligvis...

 

Noen kloke innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal holde alt skriftlig ja. 

Snakket med tidligere eier av huset vårt, å han mente det var en muntlig avtale en gang i tiden om at kommunen skulle gruse veien ved behov, men hverken han eller noen av oss som bor her nå kan huske at det faktisk har skjedd noen gang - så sannsynligvis har kommunen brukt veien i over 40 år, uten å gjøre noe med den... 

 

Har sendt mail til kommunen nå ihvertfall, så får vi se hva de svarer. Det er jo ikke snakk om lange strekket heller, ca 50m bare, så kostnadene deres for å oppgradere alt til brukbar standard er ikke rart, ihvertfall ikke når de uansett skal hit med maskiner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...