Gå til innhold

Pandemi og avhjelp innen rimelig tid


Anbefalte innlegg

Hei,

Generelt spørsmål, for typ produkter der

 

  • Produsent sier at du skal be produktet om ny vare fordi de anser den defekt etter å ha feilsøkt omfattende med deg
  • Typ doa saker dvs varer som dør/har feil kort tid (dager) etter du får den
  • Avhjelpssaker hvor det er feilaktig reklame/mangler som medfører erstatningsansvar
  • Småprodukter som lett kan omleveres
  • Eller hvor varen må til service

 

er det noe endringer mtp reglene om avhjelp innen rimelig tid nå som butikker er stengt? I mange tilfeller vil jo butikkene kunne motta via post e.l. og behandle sakene videre derfra, det er dermed ikke i _alle_ tilfeller nødvendig å ha fysisk kontakt. Og uansett - gitt at barne og familie dep. i fjor sa at ingen særskilte unntak var gitt ifm angrerett eller fkjl så burde det vel ikke 1 år senere, med en god del tid til å ha etablert prosesser for denne type ting (hadde jeg spurt i mars 2020 ville jeg skjønt at dette var vanskeligere) være noe som tilsier at reglene er endret nevneverdig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ting som er regulert i Forbrukerkjøpsloven, og den ble (tilsynelatende) sist endret i 2016.

16 hours ago, Christian86 said:

avhjelp innen rimelig tid nå som butikker er stengt?

Hva som på det nåværende tidspunkt kan regnes som "rimelig tid" er vel det store spørsmålet, man må vel nesten påregne litt lenger tid enn i en "normalsituasjon"?

Foreslår at du sender spørsmålet til Forbrukerrådet, som har en eldre omtale av problemstillingen her.

Lenke til kommentar
On 4/14/2021 at 3:13 PM, BearCat said:

Dette er ting som er regulert i Forbrukerkjøpsloven, og den ble (tilsynelatende) sist endret i 2016.

Hva som på det nåværende tidspunkt kan regnes som "rimelig tid" er vel det store spørsmålet, man må vel nesten påregne litt lenger tid enn i en "normalsituasjon"?

Foreslår at du sender spørsmålet til Forbrukerrådet, som har en eldre omtale av problemstillingen her.

Det enkle svaret var som jeg hadde funnet ut selv; ingen unntak, man anså stadig 4-6 uker som rimelighet. Hos meg har det gått 4 uker uten noe svar eller sende inn, selv om jeg har ettersendt dokumentasjon at selv produsenten anmoder butikken om å sende ny vare fordi de anser den defekt. Pussig nok krever butikken at jeg skal møte i fysisk butikk, mens konkurrentene har etablert smidige prosesser for innsendelse osv...skulle kjøpt et annet sted. Mindre imponerende er det når verken kundeservice, butikksjef eller deres returavdeling på 3-4 uker svarer på flere eposter...(hadde epostene fra tidligere, og fikk oppgitt ene da jeg snakket med butikken på chat)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...