Gå til innhold

Fremleie og skatte meldingen


Anbefalte innlegg

Hei,

I 2020 var jeg student og skulle bort i et kort periode. Etter godkjenning fra eieren har jeg fremleid boligen til andre i et kort periode (ca. 2 uker), jeg har ikke tjent noe på dette da jeg måtte betale pengene videre til eieren.

Er dette noe som skal legges inn i skatte meldingen? 

Hvis ja, hvordan går man frem til å legge det inn? under "Bolig og eiendeler" er det en knapp for å legg til utleie, men den gjelder "egen bolig" ikke fremleie, og den krever at man søker etter eiendom ved bruk av adresse, og akkurat den eiendommen jeg fremleide finnes ikke, så det er ikke mulig å legge den inn, får meldingen "Denne eiendommen finnes ikke"

Noen som vet mer om dette?

Endret av Zamiazm
typo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatte ABC sier at netto inntekt ved hel eller delvis fremleie av leid bolig er skattepliktig. 

Her har du ikke tjent penger på fremleie, så du har ikke skattepliktig inntekt. Eventuelt kan du legge inn utleie som du skriver, men også kreve fradrag for samme summen - om du får til å legge inn. Det hadde nok vært mer nøyaktig, men også en omvei til samme målet. I praksis hadde jeg ikke giddet opplyse dette.

Din leiegiver betaler skatten, også for din fremleie, så sant han/hun oppgir disse to månedene i sin skattemelding. 

EDIT: Fra 2018 ble det vedtatt egne regler for korttidsutleie av egen bolig. Dette innebærer at dersom du leier ut i mindre enn 30 dager, er inntekten skattepliktig etter sjablong. Inntil 10 000 av dette er skattefritt. 

Kan jeg forutsette at du som student fremleide ut for mindre enn ti tusen kroner for to uker? I så fall ville jeg (fortsatt) ikke brydd meg med det. Selv om denne regelen er for egen bolig, så kan jeg ikke tenke meg at det blir annerledes i din situasjon. Hvor du heller ikke har noe nettoinntekt. 

Endret av Revie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...