Gå til innhold

Økonomi utdanning


aomt

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg held på med videreutdanning for tia. Tar noen enkle fag på BI, NTNU (covid kurs). På sikt var planen at det skulle bli bachelor i ledelse, så kanskje MBA. Etter noen år erfaring inne mitt yrke, tenkte eg å gå videre til ledelse. 

Covid ga meg mulighet til å prøve meg på børsen. Det har fungert nokså bra så langt, men det viktigaste eg syns det er veldig gøy og spennande. 

Så eg vurderer å droppe planer om MBA og satse på å jobbe med aksjer/fond. Er det noe økonomiske studier som dere ville anbefalt framfor andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags bakgrunn har du fra før av? 

En bachelor i finans vil være et godt sted å starte, men om du drømmer om å jobbe som fondsforvalter eller aksjeanalytiker så er nåløyet trangt. Det krever som oftest mastergrad, karakterer i det øverste sjiktet og et bra nettverk. Om din tidligere erfaring ikke er relevant for jobben vil du potensielt stille svakere sammenlignet med yngre kandidater. 

Lenke til kommentar
kreppsen skrev (57 minutter siden):

Hva slags bakgrunn har du fra før av? 

En bachelor i finans vil være et godt sted å starte, men om du drømmer om å jobbe som fondsforvalter eller aksjeanalytiker så er nåløyet trangt. Det krever som oftest mastergrad, karakterer i det øverste sjiktet og et bra nettverk. Om din tidligere erfaring ikke er relevant for jobben vil du potensielt stille svakere sammenlignet med yngre kandidater. 

Har ganske bra jobb som er godt betalt, men null relevans med finans. 

Takk for tipset. Da blir det vel vanskelig for meg å få den type jobb. Eg blir vel nødt til å jobbe ved siden av, så det blir vanskelig å få top karakterer (selv om eg er veldig skoleflink når eg satser på det) og uten noe nettverk. 

Då er det vel kanskje like greit å ta øk og admin og bygge master opp på det og drive med aksjer på sia? Og om eg får noe gode resultater å vise frem, kanskje søke jobb i eit fond?

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på om det er noe som kan være relevant på en eller annen måte. En utdannelse innenfor medisin kan f.eks. være interessant innenfor aksjeanalyse mot biotech/helse. 

Det er ikke umulig, men jeg ville som sagt vært veldig bevisst på hva du skal bruke utdannelsen på. Om du ikke har noen plan B som du kan bruke en utdannelse i finans på, så virker det risikabelt å satse alt på at du får en jobb som forvalter/analytiker. 

Det kan være en mulighet, men det er viktig å huske på at de fleste fond driftes en god del annerledes enn slik den gjengse investor investerer. Det finnes en del bra materiale på både youtube og mer dedikerte sider som mergersandinquisitions som skriver om de forskjellige stillingstypene som finnes i finansbransjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...